Rosław Szaybo i Stanisław Zagórski to nazwiska obecnie w Polsce praktycznie nieznane szerszej publiczności. Nie ma się jednak czemu dziwić, ponieważ sztuka projektowania plakatów, którą uprawiali, nadal postrzegana jest jako niszowa. Polska szkoła plakatu, którą reprezentowali, szybko znalazła uznanie wśród muzyków. Zresztą, trzeba oddać, że zarówno Zagórski, jak i Szaybo uważali się za fanów muzyki.

Rosław Szaybo zasłynął jako autor pierwszych sześciu okładek serii Polish Jazz z początku lat 60., w tym jedną z największych płyt tego okresu – Astigmatic Krzysztofa Komedy. Prawdziwą rozpoznawalność artysta zyskał po wyjeździe do Wielkiej Brytanii, gdzie dał się poznać jako twórca okładki debiutu The Clash, British Steel Judas Priest czy chociażby ze współpracy z Eltonem Johnem, Velvet Underground, Milesem Davisem, Carlosem Santaną.

Stanisław Zagórski po emigracji do USA również znalazł uznanie w środowisku i szybko zaczął współpracę z Atlantic Records i Columbia Records. Wśród jego prac znalazły się m.in. okładki Arethy Franklin, Cream, Cher czy The Modern Jazz Quartet.

To lakoniczne streszczenie ich karier piszę nie tylko jako fan obu artystów, ale przede wszystkim po to, by zaprosić na niezwykłą wystawę poświęconą twórczości obu panów. Ponad 50 okładek płyt winylowych pokazanych zostanie w dniach 2-15 maja w Warszawie. Prace wybrane zostały przez samych twórców, a prywatnie przyjaciół.

Jest to wydarzenie skierowane do każdego, kto fascynuje się sztuką, muzyką, do każdego, kto jeszcze nie miał przyjemności obcować z pracami Zagórskiego i Szaybo. Naprawdę warto tę wystawę odwiedzić, ponieważ zaprezentowany zostanie duży rozdział w historii światowej muzyki, rozdział ważny i niezwykle inspirujący.

 

Kiedy: 2-15.05
Gdzie: Warszawa, Kordegarda (Krakowskie Przedmieście 15/17)
Start: 11:00-19:00

Nie ma więcej wpisów