music is ... muzyka z najlepszej strony.

Krakowskie Sacrum Profanum ogłasza program

Sacrum Profanum 2015 / mat. prasowe

Sacrum Profanum 2015 / mat. prasowe

Główną ideą krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum jest przenikanie się muzyki współczesnej z elektroniczną awangardą i alternatywą. Tegoroczna edycja będzie kontynuować tę tradycję, ale jednocześnie wyznaczy też nową perspektywę kolejnych odsłon, gdzie dominującą rolę przejmie nowoczesna klasyka. Nie bez parady wydarzenie zyskało status jednego z najciekawszych eventów muzycznych Europy i rozpoznawane jest poza granicami kraju.

I w tym roku program Sacrum Profanum oszałamia więc ekscytującą niekonsekwencją oraz różnorodnością stylistyk. 13 września zainauguruje go koncert brytyjskiej grupy These New Puritans, o której jej twórca – Jack Barnett mówi, że jest pełna nadziei. Ich debiutancki album „Beat Pyramid” oscylujący między gitarowym zgiełkiem a nowoczesną elektroniką, był tylko preludium do wydanego w 2013 roku „Field Of Reeds” – zaskakująco udaną próbą wpisania popowej melodyki, jazzowych harmonii i rockowego brzmienia w formułę klasycznej muzyki współczesnej.

Kolejnego dnia będziemy mieli okazję zobaczyć też Bryce’a Dessnera znanego przede wszystkim z formacji The National, ale też dyplomowanego kompozytora muzyki współczesnej, który ma za sobą współpracę między innymi z Kronos Quartet, Bang On A Can All-Stars, Clogs, Sō Percussion, a także San Francisco Symphony Orchestra. W Krakowie pojawi się w towarzystwie Sinfonietty Cracovii, Sō Percussion i swego brata Aarona, aby wykonać kompozycje na gitary, instrumenty perkusyjne i smyczkowe. Bracia Dessner wspomogą też Richarda Reeda Parry’ego z Arcade Fire, który prezentował będzie materiał ze swojej ostatniej płyty „Music For Heart And Breath”.

Niewątpliwą gratką dla fanów neoklasyki będą występy islandzkich kompozytorów: Ólafura Arnaldsa oraz Jóhanna Jóhannssona, który będzie gościł na krakowskim festiwalu już po raz drugi. Australię z kolei reprezentować będzie młoda kompozytorka Kate Moore, tworzącą podrasowane elektroniką brzmienia akustyczne.

Program festiwalu jest szalenie bogaty i różnorodny, a jego zwieńczeniem będzie opera „Czarodziejska góra”, zamówiona przez Krakowskie Biuro Festiwalowe i Fundację Malta z okazji przypadającej w tym roku 140. rocznicy śmierci pisarza Thomasa Manna. Jak mówi jej reżyser – Andrzej Chyra: „Powieść Manna odczytujemy w kontekście I wojny światowej, czyli idiotycznego entuzjazmu wojennego, w wyniku którego zginęły miliony ludzi. Ale „Czarodziejska góra” jest w istocie opowieścią o stanie naszego umysłu i naszej cywilizacji. Opowieścią bardzo dziś aktualną.”

Tegoroczna edycja festiwalu zaplanowana jest na czas między 13 a 19 września 2015, a wszystkie wydarzenia umiejscowione będą w salach Centrum Kongresowego ICE Kraków. Szczegółowy rozkład koncertów oraz dostępne są na stronie internetowej festiwalu.

zobacz także

dodaj komentarz

Ładowanie ...