music is ... muzyka z najlepszej strony.

Muzyka w reklamach

Margaret Qualley / mat. prasowe

Margaret Qualley / mat. prasowe

Większości z nas słowo „reklama” nie kojarzy się dobrze. Przed oczami stają nam reklamy proszków do prania z uśmiechniętymi gospodyniami domowymi lub obrazki raczkujących bobasów promujących pieluchy. Na taki widok zwykle robi się nam niedobrze i odruchowo zmieniamy kanał. A co jeśli spojrzeć na to od innej strony? Serialowy Don Draper potrafił podnieść tę krótką formę do rangi sztuki. Dzisiaj za tworzenie reklam biorą się znani reżyserzy (przykład Spike’a Jonze’a), a muzycy coraz chętniej użyczają swojej muzyki. Kilkanaście lat temu rozgoryczony Richard Ashcroft ubolewał nad tym, że prawa do „Bitter Sweet Symphony” są w posiadaniu The Rolling Stones, bo on nigdy nie sprzedałby swojego utworu do reklamy. Kevin Parker zaś wprost mówi, że dom wybudował za pieniądze z tego właśnie źródła i bynajmniej się nie wstydzi. Często zresztą nie ma czego się wstydzić, bo ta forma promowania produktu przybiera coraz ciekawsze formy, a najlepszym dowodem na to jest reklama nowego zapachu Kenzo.
Poniżej znajduje się subiektywna lista najciekawszych reklam, które przy okazji opatrzone są znaną i lubianą muzyką.

1. Kenzo World

Nie mogłam zacząć od niczego innego, bo ten klip jest klasycznym przykładem tzw. „viral advert”. Mniej więcej dwa tygodnie temu był najprawdopodobniej najczęściej oglądanym wideo na youtube, a wszystko dlatego, że jest kompletnym zaprzeczeniem klasycznej reklamy perfum. Kenzo zdaje się sugerować, że jeśli użyjemy tego zapachu to zwariujemy i będziemy super ekstra cool jak Margaret Qualley. Kto by nie chciał? Ja sama po raz pierwszy od lat nastoletnich (od czasu kiedy wyrosłam z kupowania produktów typu dezodorant promowany przez Spice Girls) jestem skuszona, żeby kupić coś tylko z powodu świetnej reklamy.

Jeśli choreografia w tym klipie wygląda podejrzanie znajomo to dlatego, że stworzył ją Ryan Heffington, ten sam który pokierował ruchami Maddie Ziegler w „Chandelier” Sii. Reżyserem tego przedsięwzięcia jest zaś sam Spike Jonze, który oprócz kręcenia pełnowymiarowych filmów od czasu do czasu sięga po krótką formę. Natomiast kawałek przy którym Margaret Qualley szaleje zatytułowany jest „Mutant Brain” (odpowiedni tytuł prawda?) i specjalnie na potrzeby tej reklamy nagrali go Sam Spiegel i Ape Drums we współpracy z Assassinem. Oprócz klipów Sii uzasadnione są również skojarzenia z klipem „Voodoo in My Blood” Massive Attack i Young Fathers, oraz tańczącym Christopherem Walkenem z „Weapon of Choice” Fat Boy Slima (notabene również dzieło Spike’a Jonze’a).

2. Chipotle Mexican Grill

Od strony muzycznej to wideo udowadnia, że nie ma złych piosenek – są tylko kiepskie wykonania. Klasyk Backstreet Boys zaśpiewany przez Brittany Howard z Alabama Shakes i Jima Jamesa z My Morning Jacket nabiera zupełnie innego charakteru, zyskuje drugie życie. Strona wizualna to urocza historia miłosna z morałem w tle. Jest to trzeci animowany klip promujący sieć amerykańskich restauracji Chipotle od czasu kiedy firma postanowiła zmienić wizerunek i wyraźnie zaznaczyć jak bardzo różni się od nieetycznej konkurencji. Wszystkie trzy reklamy zawierają świetne przeróbki znanych kawałków – brawa dla gustu muzycznego speców od marketingu.

3. Sony Bravia

Kto pamięta te kolorowe piłeczki? Reklama stała się hitem nie tylko dzięki zapierającym dech w piersiach zdjęciom, ale również dzięki „Heartbeats” w wykonaniu José Gonzáleza co przyczyniło się do rozkwitu jego kariery, a co za tym idzie rozkwitu kariery The Knife, którzy to oryginalnie nagrali ten utwór.
Nakręcono to w San Francisco gdzie równocześnie wypuszczono blisko 2 tysiące kolorowych, gumowych piłeczek a armia kamerzystów starannie uchwyciła ten moment.

4. Vodafone

Przez tę reklamę polubiłam Dandy Warhols, a jak już wybrałam się do Wielkiej Brytanii to koniecznie chciałam żeby mój telefon był właśnie w tej sieci. Vodafone również mają nosa do muzyki, w innych reklamach użyli m.in. twórczości Reginy Spektor i Empire of the Sun.

5. Blackberry

W listopadzie 2013 roku Kevin Parker oznajmił swoim fanom przez facebooka, że zaoferowano mu 100 tysięcy dolarów za użyczenie piosenki do reklamy i zapytał co powinien zrobić. Podejrzewam, że pytanie było retoryczne bo kto by się zastanawiał.

6. iPod

Apple mają całą serię reklam iPodów przedstawiających czarne sylwetki tańczące na tle kolorowego tła. Wśród wykonawców, których utwory zostały tam użyte znajdują się m.in. U2, Gorillaz i Daft Punk. Moim zdaniem najlepiej jednak wypada ta z „Are You Gonna Be My Girl” Jet, bo trudno o utwór dający większego kopa energetycznego.

7. Heineken

Alternatywna wersja Bohemian Rhapsody, trochę nieprzyjemna dla uszu, ale plus za kreatywność.

8. Peugeot/ Volkswagen

Ciekawy przypadek. Grizzly Bear zdołali sprzedać swój kawałek do dwóch reklam, i to nie byle jakich, bo w obu chodzi o samochody – jeden niemiecki a drugi francuski. Najwyraźniej producenci samochodów uznali, że „Two Weeks” pasuje jak ulał do ich produktu.

9. Renault Clio MTV

Pozostając w temacie reklam samochodów – ta bije wszystkie pozostałe na głowę. Jest unikalna, przezabawna, a co najważniejsze zawiera „Sex Machine” Jamesa Browna. Jakość nie jest najlepsza, ale trzeba pamiętać, że spot pochodzi jeszcze sprzed ery youtube.

10. Allegro

A teraz coś z rodzimego podwórka – wakacyjna reklama Allegro z piosenką „Golden Sun” Hotel Eden. Przyznam, że nie znałam tego artysty, ale kawałek na tyle mnie zaintrygował, że sprawdziłam. Otóż jest to solowy projekt mieszkańca Florydy – Kelly’ego Warnera. Muzyk opisuje swój styl jako czerpiący z różnych odmian popu z beatami zachęcającymi do kiwania głową, pianinem, gitarami a’la Greenwood i modnym basem, a wszystko to połączone jest z odrobiną psychodelicznego rocka, soulu i hiphopu. W teorii brzmi to skomplikowanie, ale jak się już album odtworzy, to faktycznie trudno nie kiwać głową.

11. Tymbark

Nostalgiczna, świąteczna reklama Tymbark byłaby niczym bez „Young Folks” – tutaj w wykonaniu brytyjskiego muzyka – Richarda Waltersa. Dobór odpowiedniej muzyki się liczy, zapewne żadna z powyższych reklam nie odniosła by skutku gdyby nie utwory, które im towarzyszą.

zobacz także

dodaj komentarz

Ładowanie ...