Nie o wszystkim najciekawszym udaje się informować od razu – okołomuzyczne nowinki, plotki i przecieki, świeże premiery singli oraz zapowiedzi wydawnictw zdarzają się umykać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej odnaleźć się w newsowym kalejdoskopie, mamy odpowiednie rozwiązanie. W naszym weekendowym podsumowaniu podpowiadamy, co było słychać w ciągu ostatniego tygodnia…

♦ Ostatnie dwa tygodnie przyniosły kolejną porcję albumów do przesłuchania. Nowości zaprezentowali tacy artyści jak Mount Eerie („Now Only”), The Decemberists („I’ll Be Your Girl”), Yo La Tengo (‚There’s a Riot Going On”), Preoccupations („New Material”), Jack White („Boarding House Reach”), Król („Przewijanie na podglądzie”), PRO8L3M („Ground Zero Mixtape”), Ten Typ Mes („Rapersampler”), Sonar („Torino”) czy Daniel Spaleniak („Life Is Somewhere Else”).

♦  Duet Let’s Eat Grandma swoją pierwszą płytę utrzymał w art popowym stylu, a całość wypadła tylko trochę lepiej niż przeciętnie. Dlatego wyjątkowo optymistycznie nastrajają pierwsze zapowiedzi drugiego albumu Brytyjek. „I’m All Ears” ukaże się 28 czerwca i promują go, jak na razie, dwa single. „Hot Pink”, bubblegum bassowy hit wyprodukowany prze SOPHIE i „Falling Into Me”, przerabiający wcześniejszą art popową stylistykę na bardziej elektroniczny materiał. Po tych zapowiedziach już wiadomo – jest na co czekać.

♦  Apetyt na nowy album od Iceage zostanie zaspokojony 4 maja. Ale to już wiemy. Nie wiedzieliśmy natomiast, że kolejny singiel zapowiadający nadchodzący materiał jest bardzo dobry. „Take It All” tylko potwierdza, że należy szykować się na udane wydawnictwo. Poza tym grupa, zapewne nieco pochopnie, zdradziła na swojej stronie internetowej, że 30 sierpnia pojawi się w Polsce podczas Soundrive Festival w Gdańsku. To raczej nie błąd – otrzymaliśmy więc dwie informacje za jednym zamachem. Festiwal się odbędzie, a już pierwsza z gwiazd mocno zachęca, by odwiedzić Gdańsk. Czekamy na oficjalne potwierdzenie!

♦  Sztokholm są na fali wznoszącej i wyraźnie widać to w ich aktywności wydawniczej. Dosyć regularny rozkład premier nowych EP-ek podtrzymuje najnowsza – „Bliżej”. Pięć nowych utworów, teledysk, jeszcze lepsze niż ostatnio brzmienie. Z początku jest trochę spokojniej, ale potem tempo przyspiesza i docieramy do rejonów z pogranicza electropopu i glitch popu. Panowie, teraz pora na trasę.

♦  Po siedmiu (utworu do „Niezgodnej” nie bierzemy pod uwagę) latach nieobecności powraca zespół Snow Patrol. „Don’t GIve In” należy na razie potraktować jako eksperyment, wyczuwanie gruntu, ale błędem byłoby też skreślanie szansy na udany powrót po tylko jednym przeciętnym singlu. Wszak album „Wildness” ujrzy światło dzienne dopiero 25 maja i dopiero wtedy przystoi wyrokować. Niemniej, od twórców takich przebojów jak „Chasing Cars”, „Run” czy „Called Out in the Dark” oczekujemy nieco więcej niż bezpiecznego pop rocka.

♦  Trudno będzie znaleźć na polskiej scenie producenta tak ważnego i utalentowanego jak NOON. Dwie świetne płyty z Pezetem, będące biblią polskiego rapu i głosem pokolenia, podobnie zresztą jak wydawnictwa projektu Gramatik, w którym również się udzielał, współpraca z Hattim Vattim w projekcie HV/NOON i dokonania solowe – wszystko to czyni karierę Mikołaja Bugajaka zróżnicowaną i znaczącą. Ogromnie cieszy więc zapowiedź nowego solowego materiału artysty. Premiera albumu „ALGORYTM” zaplanowana jest na 20 kwietnia, a singiel „RIAN” to nie tylko teledysk z archiwalnymi (bardziej lub mniej) ujęciami Warszawy, ale też świetne brzmienie, trafnie dobrany sampel, dobra produkcja i gościnny udział m. in. Stefana Wesołowskiego i Karoliny Rec. Dobrze, że Pan wrócił, Panie Mikołaju.

♦ Takiej kolaboracji chyba nikt się nie spodziewał. Marilyn Manson zaprosił do do współpracy przy najnowszym klipie samą Courtney Love, która zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami (jakkolwiek komicznie to brzmi) pcha go na wózku inwalidzkim. Love można zobaczyć w roli pielęgniarki w teledysku do „Tattooed in Reverse”.

♦ Ogromnie cieszy, zwłaszcza niestrudzonych fanów brzmień techno powrót Paula Kalkbrennera. Twórca legendarne już ścieżki dźwiękowej do Berlin Calling podzielił się pierwszym singlem z ósmego już krążka, którego premiera zaplanowana jest na 18 maja. W kompozycji „Part three” Kalkbrenner czerpał inspirację z wydanej przed dwoma laty trylogii „Back To The Future”, w której znalazła się muzyka elektroniczna z przełomu lat 80. i 90., stanowiąca jednocześnie część historii muzyki techno. Nowy album składa się z 15 utworów, a nazwa każdej piosenki jest oparta na numerze pliku przypisanego przez Kalkbrennera podczas  produkcji albumu.

♦ Koncertową informacją tygodnia bez wątpienia jest zapowiadana wizyta Bena Howarda w Warszawie. Ukochany nie tylko przez płeć piękną songwriter odwiedzi stolicę 8 czerwca i zagra w Stodole. Będzie to jedyny występ w naszym kraju. Informacja ta cieszy tym bardziej, że będzie to jeden z pierwszych koncertów artysty od 2015 roku. W czerwcu dobrych koncertów będzie jednak więcej, bo pod koniec tegoż miesiąca również w Warszawie po raz pierwszy wystąpią australijskie siostry Angus & Julia Stone.

♦  Skoro już przy koncertach jesteśmy, to w tym tygodniu pierwsze karty odsłonił Up to Date Festival, ogłaszając ósemkę artystów. Wśród nich znaleźli się: Syny, bvdub live, Lanark Artefax live, E.R.P. aka Convextion live, Electric Indigo, Wata Igarashi live, Cio D’Or, Pris. Line-up poszerzył też szczeciński Wooded Festival, który nie zamierza pozostawać w tyle i dorzucił takich artystów jak WhoMadeWho, Margaret Dygas, Jay Shepheard i Dj Steaw oraz Soukie & Windish. Jednak festiwalowe wyścigi bezapleacyjnie wygrywa Halway Festival z Low na czele. 

„W świetle ciągłego braku poszanowania przez Facebooka naszej prywatności, braku przejrzystości i unikaniu odpowiedzialności, Massive Attack tymczasowo wycofuje się z FB.” – tak brzmiało oświadczenie zespołu, który jako jedyny w muzycznym świecie zaprotestował przeciwko polityce FB po aferze związanej z wykorzystaniem danych użytkowników portalu do celów politycznych. Pozostaje zadać pytanie, czy inni artyści pójdą w ślady Massive Attack i czy w najbliższym czasie możemy spodziewać się nowego dzieła Banksy’ego? 

Nie ma więcej wpisów