Miesiąc oczekiwania w napięciu na kolejne czwarte ogłoszenia AUDIORIVER zostaje nam sowicie wynagrodzony. Poznaliśmy kolejną trzynastkę artystów, którzy zasilają tegoroczny line-up!

W lipcu do Płocka przyjedzie jeden z najważniejszych artystów muzyki elektronicznej na świecie – Richie Hawtin , który w swoim nowym audiowizualnym show łączy set DJ-ski i występ live. CLOSE – SPONTANEITY & SYNCHRONICITY bada związek między ludzką kreatywnością a innowacyjnymi technologiami, umożliwiającymi swobodę improwizacji. Dzięki umieszczonym na scenie kamerom widownia będzie mogła w czasie rzeczywistym oglądać interakcję między człowiekiem a maszyną, śledząc intuicyjne gesty Hawtina.

Obok Richiego Hawtina, w czwartym ogłoszeniu Audioriver znalazło się jeszcze dwunastu nie mniej mocnych artystów: AnD live, andhim, Antigone b2b Francois X, Current Value, Deas, Fabio & Grooverider, Gemini Brothers, Jan Blomqvist & Band, Matrix & Futurebound, NeverAfter, Pan-Pot oraz Vessels. Poniżej przestawiamy artystów z czwartego rozdania.

Ich dźwięk, który sam określają jako „super house”, stał się odrębnym gatunkiem, pochodzącym prosto z ich duszy i pasji. Mowa o andhim, czyli wyjątkowym brzmieniu, które świetnie sprawdza się na parkiecie i jest dopracowane w każdym szczególe. Duet wywodzi się z kultury hip-hopu i pracuje głównie z samplami, dzięki czemu ich utwory są jedyne w swoim rodzaju. Ta indywidualność przyniosła im współpracę z takimi wytwórniami, jak Monaberry, Terminal M lub Sunset Handjob. Podczas występów na żywo można naprawdę poczuć ich pełne zaangażowanie i ogromną pasję. W sposób energiczny, kreatywny i nieodłącznie radosny prezentują swoją własną interpretację elektronicznej muzyki tanecznej, która sprawia, że świetnie bawi się przy niej każdy. Andhim uważają odtwarzacz DJ-ski za instrument i używają go do tworzenia nowych muzycznych światów – to mocno ich wyróżnia.

Kolejnym artystą, którego muzyka określana jest jako taneczna elektronika lub club soul jest Jan Blomqvist – berliński artysta solowy i frontman swojego zespołu. Twierdzi, że jako dziecko śpiewał 24 godziny na dobę, a później inspirował się takimi grupami jak Radiohead czy Blur, by po przeprowadzce do Berlina odkryć muzykę elektroniczną. Wpadł na pomysł połączenia dźwięków klubowych z melodyjnymi i przemyślanymi dźwiękami brit popu.

Vessels z kolei w zeszłym roku wrócił na scenę z czwartym albumem pt. „The Great Distraction”. Początkowo grający bardzo filmową, post-rockową muzykę na swoich pierwszych dwóch albumach „White Fields and Open Devices” oraz „Helioscopre”, zespół dokonał ogromnego zwrotu gatunkowego na trzecim albumie bardzo mocno polegając na elektronice w celu wzmocnienia przekazu. Czwarty, wydany niedawno album, to już pełnowartościowy album techno – radosny i taneczny, wielowarstwowy, pełen interesujących dźwięków.

Pan-Pot to wybitny i wielowymiarowy berliński duet – Tassil Ippenberger i Thomas Benedix – który podbił serca wielu wielbicieli brzmień house i techno. W ciągu zaledwie kilku lat ugruntował swoją pozycję wśród czołówki elektronicznej muzyki tanecznej idąc do góry równolegle z rozwojem rodzimej wytwórni Mobilee Records. Podczas swoich żywiołowych DJ-setów, grając w formule b2b, przełamują granice i płynnie przechodzą między brzmieniami techno, house i wszystkim co jest pomiędzy, demonstrując ogromne wyczucie i błyskawiczną reakcję na odczucia publiczności. Muzyka Pan-Pot polega na poruszaniu ciał, a nie maszyn, co potwierdzają reakcje parkietów na całym świecie.

Właśnie w wytwórni zarządzanej przez Pan-Pot wydaje urodzony w Grecji, a mieszkający w Krakowie Deas, który jako artysta nigdy nie poddaje się stereotypom. Dwa lata temu Deas wydał swój pierwszy album pt. „Community” dla Bush Records, który zebrał pozytywne recenzje od wielu artystów (mowa tu m.in. o takich postaciach jak: Paul Ritch, Pierre Deutschmann, Drumcomplex czy Len Faki).

Back to back zagrają Antigone i François X. Antigone chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. To niekwestionowany lider i mentor całej generacji producentów i DJ-ów związanych z muzyką elektroniczną we Francji. Błyskawiczny rozwój jego kariery i ciepłe przyjęcie produkowanych utworów (wydanych m.in. w Token, PoleGroup, Dement3d i Soma Quality) sprawiły, że Antonin jest bardzo ważnym graczem na międzynarodowej scenie techno. Francuza charakteryzuje bardzo osobisty, melodyczny i melancholijny styl. François X to z kolei kluczowa postać podziemnej sceny Paryża. Udowodnił swoje niepowtarzalne podejście do brzmień techno, przede wszystkim za sprawą współpracy z Deeply Roots oraz jego własnej wytwórni DEMENT3D. Dzięki wszechstronności i przez bogatą wiedzę stał się ważnym rezydentem paryskiego Concrete, nie wspominając o regularnych występach w takich klubach jak Berghain, Fabric czy Robert Johnson.

Podczas Audioriver zagra również enigmatyczny duet AnD. Tę dwójkę Brytyjczyków można określić jako prawdziwych winylowych purystów, którzy do swojej produkcji wykorzystują analogowe maszyny i używają ich również podczas swoich imponujących występów na żywo.

Gemini Brothers, czyli Francis i Francois – to rumuńscy DJ-e i producenci. Ich różnorodny styl łączący techno z minimalem i ambientem tworzy brzmienia, dzięki którym podróżują do wielu europejskich miast, by dzielić się swoimi dźwiękami i doświadczeniami. Pod wpływem korzeni przeszłości, ale wciąż pozostając we współczesności, bliźniacy ciągle ewoluują i rozwijają swój własne brzmienie, wykorzystując style, z którymi eksperymentowali przez lata: od techno, po house, acid i minimal.

Drum and bassowy duet Matrix & Futurebound może pochwalić się ponad 30 milionami odsłuchów na Spotify uznanym na całym świecie albumem pt. „Universal Truth” oraz wieloma utworami, które znalazły się w zestawieniu Top 40 UK Tracks. Latem 2018 ukaże się drugi autorski album Matrix & Futurebound. Miejmy nadzieję że zagrają dużo nowego materiału na Audioriver!

Z kolei Current Value to jeden z czołowych producentów będący w szczycie swojej muzycznej drogi, który przeszedł obszerną ścieżkę przez krajobraz drum & bass. Uczył się gry na fortepianie przez 16 lat, a jego przygoda z elektroniką rozpoczęła się od pierwszego keyboardu Casio – od tego czasu wydaję każdy grosz na sprzęt muzyczny. Pracował z samą Björk, remiksując utwory pochodzące z jej albumu „Biophilia”, a jego przeróbkę utworu Noisii i Foreign Beggars – „Soul Purge” – grał Aphex Twin. Ugruntował swoją pozycję jako jeden z przedstawicieli mocniejszych, bardziej eksperymentalnych brzmień drum & bass – wydając niezliczoną ilość nagrań m.in. w takich wytwórniach jak Position Chrome, Freak Recordings i Therapy Sessions. Jego pojekt CVAV – 60-minutowy audiowizualny materiał – wyznaczył nowy kierunek w zmysłowym odbiorze muzyki elektronicznej i uczynił go jednym z najciekawszych artystów na dzisiejszej scenie.

Fabio i Grooverider to ojcowie chrzestni brzmień drum & bass i legendy tego nurtu. Giganci sceny, fani i artyści – niezależnie od podziałów, wszyscy doceniają ich nieustający wpływ na rozwój gatunku. Światowa scena zawdzięcza im bardzo wiele. Przed wieloma laty byli częścią nielicznej grupy brytyjskich DJ-ów, którzy najpierw grali muzykę house, a potem połączyli siły i sformułowali coś zupełnie nowego, co ostatecznie przekształciło się w gatunki jungle i drum& bass. Poszczególne brzmienia muzyki, którą Fabio i Grooverider grają od wielu lat, zostały podzielone na różne odmiany i żyją do dziś. Szczególną rolę w ich karierze odgrywało radio. Z ich pierwszego przedsięwzięcia w pirackim radiu Phase 1 powstało nowe zjawisko – energia ulic, nielegalne, masowo uczęszczane imprezy z końca lat 80-tych – legendarne rave’y, takie jak Fantasia, Biology i Sunrise. Również dzięki Fabio i Grooverider przez dwie i pół dekady w największych brytyjskich stacjach radiowych pojawiały się brzmienia nowych artystów t.j.: Chase & Status, Pendulum, Calibre, Camo & Krooked, Nero, Alix Perez, High Contrast, Sigma czy Sub Focus.

NeverAfter to formacja, którą tworzy duet producencki CLS & Wax oraz specjalista od turntablistycznych tricków – K-Size. Od samego początku istnienia całej trójce zależy na spopularyzowaniu pozytywnych brzmień z gatunku drum & bass (są m.in. twórcami znanego warszawskiego cyklu BassTheory), które dziś wzbogacają o aktualne, mocno zbasowane treści dubstepu. Łącząc doświadczenie producenckie z pokazem turntablistycznym, NeverAfter serwuje muzykę na trzech talerzach gramofonów z wykorzystaniem dodatkowych mikserów i sprzętu CD, tworząc tym samym i przerabiając swoje autorskie utwory.

13. edycja Audioriver odbędzie się w dniach 27-29 lipca 2018 r. w Płocku. Festiwal istnieje od 2006 roku – pięć ostatnich edycji zostało wyprzedanych jeszcze przed otwarciem bram festiwalu, a ostatnia zgromadziła aż 30 tysięcy osób. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Jest Akcja!

Nie ma więcej wpisów