Tauron Nowa Muzyka Katowice, jak każdy nastoletni festiwal zresztą, przechodzi pewne zmiany. Tym razem jedną z nich jest realizacja imprezy w nowym, cieplejszym okresie. Z sierpnia przenieśliśmy się na czerwiec. Wygląda jednak na to, że miesiąc ten będzie w dalszym ciągu sprzyjał dobrej zabawie w Strefie Kultury miasta Katowice – podkreślają to kolejne ogłoszenia. Po wielkiej niespodziance i świetnym rozpoczęciu ogłoszeń zapoczątkowanych ustawieniem w roli headlinera grupy Kraftwerk, w tym tygodniu TNMK zaostrzył apetyt na jeszcze więcej. Do line-upu dołączyło 10 nowych artystów, a części z nich raczej nie trzeba przedstawiać szerszej publice.

Poza pionierami electro, do stolicy Śląska przybędą równie ciekawi gracze. Na scenie pojawi się Apparat – muzyk znany także z zespołu Moderat (w ramach koncertów Nowej Muzyki panowie gościli już w Kato), który pojawi się z pełnym zespołem, a jego koncert odbędzie się w ramach pierwszej trasy tego artysty od 2013 roku. W podobnym stylu, choć idąc jeszcze bardziej w eklektyczne, elektropopowe szarże, zaprezentuje się grupa GusGus, którą tworzą obecnie producent Birgir Thorarinsson i wokalista Daníel Ágúst. W tym roku ukazał się ich dziesiąty album – „Lies Are More Flexible”. Podobnie sprawa ma się z Matthew Dearem, założycielem wytwórni Ghostly International, który całkiem niedawno obdarował nas płytą „Bunny” i zapewne spora część jego koncertowego repertuaru będzie się opierała na piosenkowości tego wydawnictwa.

Yves Tumor to chyba jedno z głośniejszych nazwisk tegorocznego sezonu wydawniczego. Niepokorny podopieczny Warp wydał ostatnio swój najszczerszy i najmocniejszy album „Safe In The Hands Of Love”. Pełen nieskrępowanych eksperymentów z pogranicza popu, elektroniki czy ambientu, dotykających spraw raczej dalekich od rozczulających rozpraw o miłości, to najlepsze dzieło tego artysty. Warto się wsłuchać w treść tego wydawnictwa, zanim poniesie nas wir jego scenicznego szaleństwa. A jeśli mówimy o szaleństwach, to tych możemy się spodziewać po występie Gaika, którego twórczość oscyluje wokół grime’u, dancehallu, r&b i rapu,  gdzie miesza uliczne wątki z politycznym przesłaniem. Producent i wokalista wystąpił w już tym roku na innym festiwalu i sądząc po odbiorze występu, będzie to dobra okazja do ponownego sprawdzenia jego umiejętności.

Była mowa o muzycznych kolektywach i oto kolejne –The Mouse Outfit to Brytyjski zespół złożony z 9 osób, którego rdzeń tworzą Chini i Defty. W 2013 roku grupa opublikowała debiutancki album „Escape Music”, a w ostatnich 3 latach koncertowali w wielu krajach Europy i Azji. W maju tego roku ukazał się trzeci album grupy, zatytułowany „Jagged Tooth Crook”. Z kolei Jazzanova, czyli producencka i didżjeska grupa z Berlina, to także łączenie wielu różnych inspiracji, począwszy od muzyki klubowej, poprzez – a jakże – jazz, soul, pop czy world music. Ten eklektyzm pojawia się na wszystkich wydanych do tej pory albumach, w tym także najnowszym – „The Pool”. Choć trzeci krążek odstaje nieco od poprzednich wydawnictw z racji nieco mniej porywających utworów, to znając dokonania grupy, i tak warto będzie pojawić się pod sceną. Więcej informacji o składzie zespołu podczas tego koncertu mamy uzyskać już niedługo.

Do line-upu dołącza też Bjarki – Islandczyk, który od 12 roku życia zajmuje się tworzeniem muzyki oraz założyciel wytwórni o nazwie bbbbbb. Ma na swoim koncie trzy albumy, a jego znakami rozpoznawczymi jest ambient i IDM. Zapoznamy się bliżej także z Fatimą Al Qadiri, która jest jedną z najbardziej kreatywnych producentek muzyki elektronicznej, posługującą się całym wachlarzem styli – od juke po trance. Wydawała muzykę nakładem takich cenionych wytwórni, jak Hyperdub, Tri Angle, UNO NYC i Fade To Mind oraz Warp, a jej ostatnie wydawnictwo to EPka „Shaneera”, opublikowana w 2017 roku i eksplorująca arabską kulturę queer. Wreszcie będziemy mogli posłuchać Lisy Morgenstern, czyli niemiecko-bułgarskiej pianistki, piosenkarki i kompozytorki. Dzięki bogatym i różnorodnym doświadczeniom, łączy ona futurystyczne podejście do brzmień syntezatorów z elegancją i opanowaniem muzyki klasycznej. W 2013 roku zadebiutowałazachwycając mrocznym romantyzmem albumem „Amphibian”.

Inną zmianą, poza wspomnianym na początku terminem, jest czas trwania festiwalu. O ile nic nie zmienia się w kwestii dwóch głównych dni, tak zamiast dodatkowej koncertowej klamry, czeka nas tylko jeden koncert – ten rozpoczynający imprezę. Bilety dwudniowe są dostępne już teraz, a na pełen karnet oraz wejściówki pojedyncze przyjdzie nam poczekać do stycznia. Warto się spieszyć, bo obecny skład już jest wysoce interesujący, a to przecież dopiero początek ogłoszeń! Wszystkie informacje dostępne są na stronie festiwalu.

14. edycja festiwalu Tauron Nowa Muzyka Katowice odbędzie się w dniach 20-22 czerwca 2019 roku.

Nie ma więcej wpisów