Nie o wszystkim najciekawszym udaje się informować od razu – okołomuzyczne nowinki, plotki i przecieki, świeże premiery singli oraz zapowiedzi wydawnictw zdarzają się umykać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej odnaleźć się w newsowym kalejdoskopie, mamy odpowiednie rozwiązanie. W naszym podsumowaniu podpowiadamy, co było słychać w ciągu ostatniego tygodnia…

Piątki to muzyczne nowości. Do coraz bardziej rosnącej listy wydawnictw do sprawdzenia dopisali się tym razem: Foo Fighters („Medicine at Midnight”), Kwiat Jabłoni („Mogło nie być”), Black Country, New Road („For the First Time”), The Weather Station („Ignorance”), Lutto Lento („Legendo”), Puma Blue („In Praise of Shadows”), Hayley Williams („FLOWERS for VASES / descansos”), Vampire Weekend („40:42” EP) oraz Octo Octa („She’s Calling EP”). Składankę swoich hitów wydał The Weeknd („The Highlights”).

Niemal bez żadnego ostrzeżenia w piątek pojawiły się dwie nowe pozycje do odsłuchania – pierwsza z nich to EP-ka Vampire Weekend złożona z dwóch 20-minutowych kawałków. Co ciekawe, są te reinterpretacje utworów znanych z ostatniego albumu grupy, tyle że zapodane przez jazzowego artystę Sama Gendela i pochodzący z Connecticut jam band Goose. Drugą niespodzianką jest kolejny album wokalistki Paramore, Hayley Williams. „Flowers For VASES / descansos” zapowiedziano na kilkanaście godzin przed oficjalną premierą. Solowym debiutem artystki był wydany w 2020 roku „Petals For Armor”.

A skoro przed chwilą wspomnieliśmy VW, to idealnym przejściem byłoby porozmawianie o nowym kawałku byłego członka tego zespołu – Rostama Batmanglij. Między pracą z innymi artystami, Rostam co jakiś czas prezentuje swój nowy utwór, bardziej lub mniej wpisując się w swój solowy album sprzed ponad trzech lat. I taki też miks bardziej-mniej rostamowych aspektów wpisuje się w mówiącym o zmianach klimatycznych singiel „These Kids We Knews”. Przyznamy, że nie jest to najlepsza rzecz, jaką stworzył muzyk, ale abstrahując od słabej strony wokalnej, lekko bujamy się do tych dźwięków.

Mouse on Mars powracają z „AAI”, czyli Anarchic Artificial Intelligence. Nowy longplay berlińskiego duetu ukaże się 26 lutego dzięki Thrill Jockey. Dwunasty album to poszukiwania między wieloma rasami, kulturami i eksploracja mocy tkwiącej w technologii, a całość powstała przy współpracy z programistami i specjalistami od sztucznej inteligencji. Do wysłuchania otrzymaliśmy dwa fragmenty – „Artificial Authentic” oraz „The Latent Space”.

Na ten sam dzień zapowiedziano mocno promowany już od zeszłego roku trzeci solowy album Julien Baker. Można by pomyśleć, że hajpu nie da się nakręcić bardziej – a jednak! W nowym utworze z płyty, „Favor”, pojawiają się Phoebe Bridgers i Lucy Dacus. Oznacza to, że na krążku „Little Oblivions” dostaniemy cząstkę ich wspólnego side-projektu – boygenius.

Iglooghost to glitch, glitch to Iglooghost. Twórca jednych z dziwniejszych i ciekawszych kompozycji, którego gościliśmy przez ostatnie lata na naszych tracklistach, powraca z drugim albumem. Na „Lei Line Eon” składa się 10 utworów, a cały album pojawi się w streamingu 3 kwietnia.

Mexican Summer pozyskało nowych podopiecznych, a są nimi Duńczycy z Iceage. Grupa zdecydowanie więc przymierzać się będzie do wydania swojego kolejnego studyjnego albumu. Na razie nie wiemy wiele o pracach nad realizacją tego planu, ale nie można wykluczyć, że jeszcze w tym roku dostaniemy następcę „Beyondless” z 2018 roku. Na razie wystarczyć nam musi singiel „The Holding Hand”.

Tomasz Mreńca wydaje swój trzeci album – „Echo”. Po ponad dwóch latach ciszy przedstawiciel gatunku ambientowego i zajmujący się muzyką filmową twórca zaprezentuje w tym roku pierwszą dla Kayaxu płytę, a do tego płytę zawierającą gościnne występy – co do tej pory mu się nie zdarzało. Jednym z jedenastu nowych kompozycji jest utwór „On The Other Side” z grającą na pianinie Hanią Rani. Oprócz tego na „Echo” usłyszymy Daniela Spaleniaka. Masteringiem krążka zajął się nie kto inny jak sam Mikołaj Bugajak.

Było o sztucznej inteligencji, a teraz o… pierwszym albumie wydanym przez twórcę znajdującym się w łonie matki. Luca Yunpanqui, bo tak nazywa się dziecko Elizabeth Hart i Ivána Diaz Mathé, będzie już niedługo mieć na swoim koncie pierwszy krążek – „Sounds of the Unborn”. Rodzice zajęli się w zeszłym roku miksem kompozycji, które powstały z nagrywania ruchów nienarodzonego dziecka i przełożenia ich na dźwięk. Zapoznajcie się z „V4.3 pt. 2”. Premiera całości 2 kwietnia.

JPEGMAFIA wyda w przyszły piątek EP-kę – „EP2!”. Z tego powodu zaprezentował kolejny utwór, „FIX URSELF!”, który trafi na wydawnictwo razem z paroma innymi zaprezentowanymi w ostatnich miesiącach kawałkami, które nie znalazły się na poprzedniej EP-ce czy jakimkolwiek innym krążku rapera. Łącznie takich utworów będzie siedem.

Nie sugerujemy, że dwa albumy Nicka Murphy’ego, które podpisał własnym nazwiskiem, przeszły bez większego echa (a szkoda, bo „Music For Silence” jest bardzo przyzwoite), dlatego też muzyk wrócił do swojego pierwotnego aliasu – Chet Faker. Być może po prostu czas świetności Fakera minął. Odpowiedź na to możecie sobie pewnie wyrobić, słuchając drugiego po zeszłorocznym „Low” kawałka muzyka pod tym właśnie pseudonimem. Sprawdźcie „Get High”.

Szybki przegląd krótkich newsów, a tam:
» W ramach swojej ogromnej trasy koncertowej The Weeknd planuje przybyć do Polski w 2022 roku. Od 8 lutego można nabywać bilety na to wydarzenie, a w przedsprzedaży dostępne są od dzisiaj.
» Tony Bennett, pomimo zaawansowanego wieku i choroby Alzheimera, nie ustaje w tworzeniu muzyki. W ostatnim wywiadzie zapowiedział następcę nagranego z Lady Gagą albumu „Cheek to Cheek”. Nagrania na nową płytę powstały między 2018 a 2020 rokiem.
» Sia pod falą krytyki podnoszoną przez społeczność autystyczną, usunęła swoje konto na Twitterze, chwilę wcześniej przepraszając za to, w jaki sposób potoczyły się prace nad jej filmem „Music”.
» Marilyn Manson został oskarżony przez kilka kobiet o znęcanie się nad nimi i molestowanie, został bez wytwórni.
» Wygląda na to że serwis Soundcloud przygotowuje się do wprowadzenia możliwości zapłaty artystom za muzykę wzorem serwisu Bandcamp. Ta możliwość ma podobno zostać zaprezentowana słuchaczom jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.

Jeśli dalej tworzycie koncertowe plany na 2021, to trochę zazdrościmy. Dla wszystkich optymistów dobrą informacją będzie kolejnego wydarzenia w ramach cyklu Elektroklub. Podczas kwietniowej – tak, kwietniowej! – imprezy dla ograniczonej publiki pojawi się sam Ricardo Villalobos, a w katowickiej Walcowni Cynku usłyszymy też sety Tripmastaz, Fumiya Tanaka, Ivony Karpierz i Janurza. Bilety w cenie od 70 zł są już dostępne w sprzedaży

Teledyskowy przegląd tygodnia:
The Weather Station„Parking Lot”
Kim Gordon „Hungry Baby”
Adrianne Lenker „forwards beckon rebound”
System of a Down„Genocidal Humanoidz”
Skullcrusher„Song for Nick Drake”
Megan Thee Stallion„Cry Baby” (feat. DaBaby)
Juan Wauters „Real” (feat. Mac DeMarco)
Madeline Kenney„Truth”
Vic Mensa„Shelter”

Na chwilę po publikacji naszego ostatniego wydania dotarła do nas smutna informacja o tragicznej śmierci SOPHIE, która jeszcze kilkanaście godzin wcześniej zaprezentowała fanom swój najnowszy utwór. Utalentowana i niezrównana artystka, przedstawicielka futurystycznej elektroniki i popu, miała na swoim koncie tylko jeden, wydany w 2018 roku album „Oil of Every Pearl’s Un-Insides”, ale jej produkcje realizowane na swoje potrzeby jak i powstałe we współpracy z innymi artystami przez kilka ostatnich lat wytyczały nowe ścieżki w muzyce. Natychmiast po tej wieści SOPHIE została pożegnana m.in. przez Christine & The Queen, Rinę Sawayamę, Nicolasa Jaara, Shamira, Jacques Greene, Peaches oraz oczywiście Charli XCX, która kilka dni później wystosowała petycję o zmianę nazwy planety TOI-1338 b imieniem Sophie. Z komunikatu wytwórni, Future Classic dowiedzieliśmy się, że: true to her spirituality she had climbed up to watch the fool moon and accidentally slipped and fell. Miała 34 lata.

Nie ma więcej wpisów