Nie o wszystkim najciekawszym udaje się informować od razu – okołomuzyczne nowinki, plotki i przecieki, świeże premiery singli oraz zapowiedzi wydawnictw zdarzają się umykać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej odnaleźć się w newsowym kalejdoskopie, mamy odpowiednie rozwiązanie. W naszym podsumowaniu podpowiadamy, co było słychać w ciągu ostatniego tygodnia…

Dotrwaliśmy do ostatniego majowego weekendu. W ten czas ukazały się albumy: black midi („Cavalcade”), GusGus („Mobile Home”), Brodka („Brut”), Kele („The Waves Pt. 1”), DMX („Exodus”), Klaves („Illusion of Peace” EP) Body-San („Reborn While Shopping”), Masayoshi Fujita („Bird Ambience”), Bass Astral x Igo („Satellite”), Marta Bijan („Sztuka płakania”), Portico Quartet („Terrain”), Pawbeats („Nocna”), Zdechły osa („Sprzedałem dupe”), Cheval Sombre („Days Go By”), Moby („Reprise”), Merzbow („Scandal”), A.G. Cook („Apple Vs 7G”), Kelly Lee Owens („Inner Song Remix Series”)

Burial przyzwyczaił nas już do niepokojących, złożonych kompozycji. Nie inaczej jest w przypadku jego nowego, aż 12-minutowego nowego singla „Dolphinz”, który jest drugą stroną jego zeszłorocznego singla „Chemz”. Dzieje się w nim tak dużo, że momentami można dostać zadyszki. Sprawdźcie sami. Singiel do posłuchania na Bandcampie artysty.

Modest Mouse w przyszłym miesiącu uraczy nas swoim nowym albumem „The Golden Casket”. Pierwszy od sześciu lat krążek promuje właśnie udostępniony singiel „Leave a Light On”. Według zapowiedzi  „piosenka przedstawia [Izaaka] Brocka, jak poradzi sobie z egzystencjalnym zagrożeniem utraty naszego człowieczeństwa – i związanymi z nim powiązaniami – pośród ciągłego społecznego naporu materializmu fizycznego i cyfrowego”. Brzmi poważnie.

Legenda shoegaze’u – My Bloody Valentine – stopniowo dzielą się swoimi starymi nagraniami z serwisami streamingowymi. Ich EPki „You made me realise” i „Feed me with your kiss” niedawno dołączyły do katalogu zespołu w północnoamerykańskich serwisach streamingowych. W marcu katalog MBV z czasów kiedy nagrywali dla Creation Records został wypuszczony do streamingu wraz z przeróżnymi rzadkimi nagraniami z lat 1988 – 1991. Przy okazji zespół uznał, że odgrzebywanie starych nagrań na potrzeby Spotify czy innych serwisów to dobra okazja do wydania reedycji tych samych nagrań, które ukażą się w zremasterowanej wersji. Najciekawszym newsem jednak jest ogłoszenie dotyczące nowego materiału. Kevin Shields ogłosił, że zespół pracuje nad dwoma albumami – jednym łagodnym i melodyjnym, drugim bardziej eksperymentalnym, żadnych dat jednak jeszcze nie podał.

Ciekawe covery zawsze są przez nas mile widziane, szczególnie jeśli jest to przeróbka takiego klasyka jak „Army of Me” Björk. Nową wersję zawdzięczamy Julii Jacklin i pochodzącymi z Melbourne RVG. W 2019 roku na potrzeby australijskiej rozgłośni radiowej Triple J Jacklin zaśpiewała „Someday” The Strokes i kto wie czy jej wersja nie jest lepsza od oryginału. Jej wykonanie „Army of Me’ wraz z RVG ma siłę rażenia oryginału, ale aranżacja refrenu zawiera również więcej kojącego ciepła, które równoważy mrok, który Björk zawarła w oryginale.

Foxing ogłosili, że 6 sierpnia ukaże się ich nowy album: „Draw Down the Moon”, który promuje wydany w kwietniu singiel „Go Down the Moon”. Lider zespołu, Conor Murphy twierdzi, że motywem przewodnim albumu jest nasz byt we wszechświecie i to jak małymi się czujemy kiedy o tym myślimy. Zaledwie 2 dni temu ukazał się kolejny singiel, nieprzeciętnie zaraźliwy, taneczny „Where the Lighting Strikes Twice”.

Twin Shadow publikował w ostatnich tygodniach swoje nowe utwory, a teraz w końcu zdradził, kiedy usłyszymy całość piątego albumu muzyka. Zapiszcie sobie datę 9 lipca, bo właśnie wtedy „Twin Shadow” będzie dostępny do odsłuchu i zakupu.

Kiedy byliśmy młodzi i naiwni, The Wombats byli u szczytu popularności, a nas bawiły kolejne dziwaczne wersy Murpha i spółki. I choć od tego czasu minęły lata, to Brytyjczycy, pomimo pewnych zmian, zdają się dalej na nas działać. Co prawda „Method To The Madness” nie wywołuje w nas dreszczyku, a sam kawałek nie jest ani najbardziej zapadającym w pamięć lub wyróżniającym się utworem, jaki wydali w ostatnich latach, to wciąż miło nam jest The Wombats gościć na naszej playliście w tym tygodniu. Dodajmy jeszcze, że jest to pierwsza kompozycja trio od czasu wydania w 2018 roku ich ostatniego albumu – „Beautiful People Will Ruin Your Life”.

A tymczasem 박혜진 Park Hye Jin połączyła siły z producentem Clams Casino, co zaowocowało singlem „Y DON’T YOU”. Utwór został nagrany dawno temu i rzeczywiście brzmi inaczej niż rzeczy, które mogliśmy usłyszeć na ostatniej EP-ce artystki.

Leski dalej promuje swój nadchodzący album, którego premierę przewidziano na 11 czerwca. „Supersam” promował już singiel o tym samym tytule, kawałek „Nie chcę zmieniać nic”, a teraz możemy wysłuchać „Chin” – ballady, która aranżacyjnie nawiązuje do akustycznych, ciepłych brzmień znanych z debiutanckiego albumu artysty.

26 maja obchodziliśmy Dzień Matki, świętowaniem zajęli się też muzycy, którzy publikowali specjalne nagrania tematyczne. Raper Miętha zaprezentował kawałek „Mamo”, który przy okazji promuje nadciągający album „36,6”. Natomiast Skubas podzielił się singlem „Dobra Czarodziejka”, którego nie znaleźliśmy na zeszłorocznej płycie „Duch”.

„Annette” to tytuł musicalu, który oryginalnie miał być koncept albumem Sparks, ale scenariuszem przypadkiem zainteresował się francuski reżyser Leos Carax i tak oto film zadebiutuje na festiwalu w Cannes gdzie będzie ubiegał się o główną nagrodę. Ron i Russel Mae z Sparks napisali scenariusz i muzykę, a do obsady zwerbowano Adama Drivera i Marion Cotillard. „Annette” opowiada historię komika granego przez Drivera, jego żony, która jest śpiewaczką operową (Cotillard) i dyrygenta pracującego w operze (Simon Helberg). Zanim zobaczymy film możemy posłuchać „So May We Start” piosenki, która go promuje, w której słychać zarówno Sparks jak i obsadę filmu.

Kilkuset znanych artystów w tym Patti Smith, Thurston Moore, Run the Jewels i Julian Casablancas podpisało się pod listem w sprawie obrony Palestyny przez przemocą ze strony Izraela. Nie jest to pierwsza tego typu inicjatywa, zapewne nie ostatnia. Bardzo miło ze strony artystów, że opowiedzieli się po stronie słabszych, ale doświadczenie pozwala nam wątpić w skuteczność tego typu inicjatyw.

Oto nasz dawka teledyskowa na ten weekend:
Bastien Keb„Lucky (Oldest Grave)”
Sleater-Kinney „High In The Grass”
Squirrel Flower„Flames and Flat Tires”
TOLEDO„Dog Has Its Day”
GusGus„Love is Alone”
EARTHGANG„Aretha”
Pawbeats„Przyjdź po mnie” (feat. Roksana Węgiel)
Kasia Lins„Śniłam, że jest spokój”

No dobrze, to teraz, jak w ostatnich tygodniach, porozmawiajmy o nadchodzących muzycznych wydarzeniach. Najważniejszą informacją jest niedawne nowe rozporządzenie Rady Ministrów, które od 4 czerwca przywraca do życia wydarzenia koncertowe – przynajmniej częściowo. Bo same wydarzenia będą mogły mieć 50% obłożenie widowni, która nie może przekroczyć 250 osób – nie licząc uczestników zaszczepionych.
Ale lepsze to niż nic, co potwierdza reakcja branży i samych zainteresowanych letnim muzycznym wypoczynkiem. Oczywiście w tym roku nie nie będzie takie samo jak jeszcze podczas sezonu przed dwoma laty, ale radzimy wypatrywać, co od czerwca do września czeka nas w tym temacie.

Już niebawem rusza Żubroffka, Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych, w którym uczestniczymy od lat i który zazwyczaj odbywał się w Białymstoku w grudniu. Pandemiczne zmiany doprowadziły do tego, że tym razem konkurs odbywa się w środku czerwca, a dokładniej w dniach 9-13.06. To jednak, co nas interesuje najbardziej, to strona muzyczna. Festiwal otworzy Błażej Malinowski, który na żywo zagra do krótkometrażowych filmów Borisa Kaufamana. Dwa dni później klub FOMO przejmą reprezentanci The Very Polish Cut Outs, związany z tą wytwórnią duet Holiday 80 i Sashka. Dzień później klub wypełni techno: Milena Głowacka (live), Phil Jensky, Vi i Dtekk. Poza tym 10 czerwca odbędzie się pokaz obrazów konkursu Music Video. Pełny harmonogram dostępny jest pod tym linkiem.

Bogaty muzyczny (ale nie tylko) plan prezentuje inicjatywa powstała pod warszawskim Pałacem Kultury i Nauki. Plac Defilad to jej nazwa, jak i miejsce gdzie odbywać się będą wydarzenia. Pełna ich lista dostępna jest pod tutaj, my z zainteresowaniem spoglądamy w stronę sceny alternatywnej pod kuratelą Teo Oltera (zagrają w jej ramach m. in. Rosa Vertov, JAVVA, Błoto czy Beluga Stone) oraz muzycznego spektaklu naszych ulubieńców: zespołu Jerz Igor.

Open’er Park nie zwalnia i w nowym tygodniu ujawnia nowych wykonawców, którzy zasilą tegoroczne wydarzenie specjalnie stworzone w miejsce znanego wszystkim festiwalu. Do line-upu dołączyli właśnie: Dawid Podsiadło, Daria Zawiałow, Artur Rojek, Organek, Molesta Ewenement oraz OIO i Schafter. Do odtajnienia pozostała jeszcze połowa nazwisk.

Ciekawie wygląda sytuacja na Śląsku. FEST Festival nie daje za wygraną i przewiduje sierpniową czterodniową zabawę. Cieszymy się z tak pozytywnego nastawienia, jednak zastanawiamy się nad tym, jak to wszystko się odbędzie. Póki co dostaliśmy listę z kolejnymi artystami, którzy od 11 sierpnia pojawią się w chorzowskim Parku Śląskim. Są to: Rag’n’ Bone Man, Dillon, Jan Blomqvist & Band, Sohn, Mura Masa, Krzysztof Zalewski, Molesta Ewenement, Mrozu, Schafter, Tymek, Fukaj i JWP/BC. 

Do gry wraca również chwalony przez nas mysłowicki AlterFest, który zdołał już ogłosić wszystkich wykonawców, którzy pojawią się w dniach 23-24 lipca w Kościele Ewangelickim. A tam tradycyjnie już zestawienie ciekawych polskich artystów: KAMP!, WaluśKraksaKryzys, Paulina Przybysz, Piernikowski, Bluszcz, hage-o, Lordofon, RAT KRU, Agata Karczewska oraz Mark Mantra.

Natomiast Tauron Nowa Muzyka Katowice miesza w swoim festiwalowym składzie. Zapowiadani wcześniej Mike Skinner and The Streets, Cigarettes After Sex oraz Underworld zostali przesunięci na przyszłoroczną edycję, natomiast w tym roku między 29 lipca a 1 sierpnia w sercu Katowic zobaczymy zapowiadanych już muzyków: GusGus, Floating Points (live), Red Axes, Andy Stott, Acid Arab (live) czy Kassa Overall.

Na początku lipca do Katowic zagości ASID Festival 2021 ogłaszane jako święto muzyki techno i industrialnej architektury. Odbywająca się w znanej Walcowni impreza będzie pierwszym wydarzeniem pod tym szyldem i ma być najlepszą selekcją klubowej elektroniki w wykonaniu polskich oraz zagranicznych gości. Muzyczne stowarzyszenie nie ogłosiło jeszcze, kto pojawi się na Śląsku, jednak wiemy, że impreza odbędzie się w dniach 9-10 lipca. Karnety dostępne będą w cenie od 109 zł.

Z kolei w ostatni weekend lipca w Gdyni czekać nas będzie odbywający się od 2005 roku Ladies’ Jazz Festival, czyli jedyny w Europie festiwal kobiet jazzu. Wśród gwiazd mamy Anię Dąbrowską, Reni Jusis, Ewę Bem, Stanisławę Celińską i parę innych ciekawych gościń.

Wiemy też, że Unsound Festival przyjmie hybrydową formułę, która podyktowana warunkami pandemicznymi odbędzie się w całości w tematyce określanej jako dəəp authentic. Ale co się za tym kryje i jak to wszystko będzie wyglądać dowiemy się pewnie wcześniej niż w dniach 13-17 października, kiedy to tegoroczna edycja będzie mieć miejsce.

Tymczasem tzw. zagranico. A tam Primavera Sound – festiwal, na którego line-up zawsze się czeka. I patrząc co w przyszłym roku ma wydarzyć się w Barcelonie (m.in. Gorillaz, Massive Attack, Yeah Yeah Yeahs, The National, Dua Lipa, Lorde, Beck, Tame Impala) ciężko nie potwierdzić: czekamy! A to podobno wciąż nie koniec ogłoszeń…

Bardzo rzadko zajmowaliśmy się na łamach naszych podsumowań Eurowizją, ale nawet nam ciężko obronić się przed wdziękiem Daðiego Freyra. A tak się składa, że Islandczyk wraz ze swoją ekipą z eurowizyjnej sceny przybędzie w przyszłym roku do Polski. Koncert odbędzie się 22 kwietnia w warszawskiej Proximie.

Skoro już jesteśmy na Islandii, to jeszcze wiadomości z obozu Sigur Rós. Grupa została uniewinniona w sprawie związanej z uchylaniem się od płacenia podatków, która mogła doprowadzić ich do finansowej ruiny. Georg „Goggi” Holm, Kjartan „Kjarri” Sveinsson, Orri Páll Dýrason i frontman Jónsi Birgisson zostali oskarżeni o oszustwa podatkowe w 2019 roku przez islandzką dyrekcję Urzędu Skarbowego w następstwie dochodzenia, które rozpoczęło się w 2016 roku. 

Nie ma więcej wpisów