Nie o wszystkim najciekawszym udaje się informować od razu – okołomuzyczne nowinki, plotki i przecieki, świeże premiery singli oraz zapowiedzi wydawnictw zdarzają się umykać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej odnaleźć się w newsowym kalejdoskopie, mamy odpowiednie rozwiązanie. W naszym podsumowaniu podpowiadamy, co było słychać w ciągu ostatniego tygodnia…

Tuż przed weekendem spłynęły do nas muzyczne nowości, wśród których mamy: King Gizzard and the Lizard Wizard („K.G.”), Megan Thee Stallion („Good News”), BTS („BE”), Magdalena Bay („mini mix vol. 2”), Lindstrøm & Prins Thomas („III”), Matthew Halsall („Salute to the Sun”), Babeheaven („Home For Now”), Seahaven („Halo of Hurt”), Liturgy („Origin of the Alimonies”), Tayla Parx („Coping Mechanisms” mixtape), Phoebe Bridgers („Copycat Killer’ EP), Dirty Projectors („Ring Road” EP), Shygirl („ALIAS” EP), Alignment („Nothingness” EP), Keeley Forsyth („Photograph” EP), Battles („Juice B Mixed” EP). Oprócz tego dostaliśmy masę wydawnictw koncertowych, którymi podzielili się: Nick Cave & The Bad Seeds‎ („Idiot Prayer – Nick Cave Alone at Alexandra Palace”), ponownie King Gizzard and the Lizard Wizard („Live In San Francisco ’16”), The War on Drugs („LIVE DRUGS”) oraz The Jimi Hendrix Experience („Live In Maui”).

We wtorek ukazał się także album Piotra Ratajczaka, który występuje jako Brak Oczu. „Wiste” to jego debiutancki album złożony z 15 kompozycji utrzymanych w klimatach około-ambientowych, trip-hopowych czy downtempo. Jest różnorodne i ciekawie. Album jest dostępny online oraz w stu limitowanych, numerowanych egzemplarzach CD, które ukazały się dzięki wytwórni SADKI REC.

Andy Shauf na początku tego roku zaprezentował światu album „The Neon Skyline”, już dorzucił do tegorocznych nowości dodatek w postaci „You Slipped Away”, demo nagranego w czasie sesji do krążka.

Jak już wspominaliśmy, Bicep wydadzą w styczniu swój drugi album – „Isles”. Zanim to jednak nastąpi, dane nam będzie wysłuchać trzeciego singla promującego nowe wydawnictwo dla Ninja Tune. W utworze „Saku” gościnnie pojawia się Clara La San. Oprócz tego duet zapowiedział swój pierwszy występ na żywo od długiego czasu – stream nastąpi 26 lutego przyszłego roku i będzie zrealizowany w sercu Londynu.

A skoro jesteśmy przy mocno oczekiwanych zapowiedziach, to właśnie na tę listę trafia trzeci album Baio – „Dead Hand Control”. Premiera krążka nastąpi 29 stycznia, a spośród ośmiu nowych kompozycji poznaliśmy już aż dwie – i to od razu z teledyskami. Poza zapoznaniem się ze wspomnianymi „Endless Me, Endlessly” i „What Do You Say When I’m Not There?”, wiemy też, że wśród pracujących nad albumem znaleźli się m.in. odpowiadający za perkusję Robby Sinclair, wokalistka Greta Morgan i Ezra Koenig, który odpowiada za kończący album kawałek „O.M.W.”

A już za tydzień poznamy, jak brzmi Lady Gaga i The 1975 w wykonaniu Riny Sawayamy. Artystka wyda jeszcze w tym roku swoją EP-kę „Sawayama Remix”, na której prócz coverów „Dance In The Dark” i „Love It If We Made It”, usłyszymy mixy trzech utworów wokalistki z jej tegorocznego debiutu.

Na styczeń zapowiadają się Shame. Post-punkowi brytyjczycy nazwali swój drugi album „Drunk Tank Pink”, a z zapowiedzi wynika, że możemy na nim spodziewać się nieco innego podejścia do grania niż to, co usłyszeliśmy na debiucie z 2018 roku. Na zachętę panowie prezentują utwór „Water In The Well”. Cały album 15 stycznia.

Slow Sunset to zespół, który tworzą m. in. Anna Bratek (MÓW) i Francis Tuan. W ramach V Sessions i przy dofinansowaniu z programu „Kultura w sieci” ukazał się na YouTube cały ich koncert (zarejestrowany w sali koncertowej Szkoły Muzyki Nowoczesnej we Wrocławiu), który można obejrzeć tutaj. To dziewięć premierowych utworów, które powstawały od marca tego roku, a więc od początku lockdownu w Polsce. Przemyślane teksty, a przede wszystkim bardzo różnorodne aranżacje (od żywego indie popu, przez mocno gitarowy garage rock, a nawet po dub z niemal krzyczącym wokalem) udowadniają, że z programu dofinansowania dało się skorzystać twórczo, a artyści przez bezkoncertowy okres bynajmniej nie próżnowali.

Dry Cleaning to zespół, którym trzeba się zainteresować. I teraz jest na to najwyższy czas, bo po dwóch udanych EP-kach brytyjska grupa podpisała kontrakt z 4AD i szykuje się do wydania pełnoprawnego albumu. Nie wiemy o nim wiele, ale wszystko wskazuje na to, że ukaże się w przyszłym roku. Możemy za to posłuchać utworu „Scratchcard Lanyard”, do którego wideo wyreżyserował Rottingdean Bazaar. Szorstka post-punkowa kompozycja z niemal recytowanym tekstem to bardzo dobry prognostyk przyszłości rozwijającego się szalenie szybko zespołu.

Bedoes to z pewnością jeden z najciekawszych polskich raperów. Co prawda jego kariera jest nierówna, a on sam wydaje się wyrażać w swoich utworach stanowiska sprzeczne ze sobą (seksizm vs szacunek do kobiet), ale nie zmienia to faktu, że jak uderzy udanym utworem, to nie ma co zbierać. I tak jest w przypadku pierwszej kompozycji promującej zapowiedziany na przyszły rok album „Rewolucja romantyczna”, który nosi ten sam tytuł. Dużo przemyśleń, ważnych słów, niepodrabialny bit Lanka i kameo Macieja Musiała w teledysku. Czy Bedi nagra w końcu płytę, na której więcej będzie utworów dobrych niż złych? Oby.

W przyszłym tygodniu ukaże się drugi album duetu Blokowisko, mocno zanurzony w post-punku i coldwave. Teraz można posłuchać drugiego singla, wyróżniającego się na tle tej stylistyki. „Syzyf” ma dubowe korzenie, ale jest nie mniej niepokojący niż inne utwory duetu. Gościem na płycie Blokowiska będzie Julek Płoski, który solowo również ostatnio rozpieszcza. Chociaż to niezbyt precyzyjne określenie, bo jego muzyka jest ostatnio bardzo niewygodna, mocniej niż zwykle zdekonstruowana, a wręcz agresywna. „My Music” jest tego najlepszym wyrazem, a my tylko możemy dodać, że z takim wyrzucaniem złości bardzo się utożsamiamy. EP-ka „Human Sapiens” już 23 listopada.

Cyberpunk 2077 może się pojawi, a może się nie pojawi. Ale jest kolejny powód do czekania. Na potrzeby soundtracku do gry nowe utwory nagrali m. in. Grimes, SOPHIE i Shygirl, Rosa Walton z Let’s Eat Grandma czy Converge. Utworów będzie można posłuchać w stacjach radiowych podczas podróży po Night City, a każdy artysta otrzyma swój własny pseudonim (np. Grimes stanie się Lizzy Wizzy). Soundtrack ukaże się również poza grą w dwóch częściach: pierwsza 11 grudnia, druga tydzień później.

Bandcamp poszerza swoją działalność w sieci i uruchiamia nową usługę o nazwie Bandcamp Live do biletowanych transmisji na żywo. Trudno przewidzieć czy platforma przyjmie się tak, jak oryginalny serwis, ale trzeba przyznać, że to ciekawa alternatywa dla streamingów facebookowych. Nowa platforma jest zintegrowana z podstawową wersją Bandcamp. Obserwujący zostaną powiadomieni, gdy artysta ogłosi koncert online, a bilety na jego transmisję będzie można kupić w taki sam sposób, jak muzykę.

W tym tygodniu w sieci pojawiło się miłe wspomnienie lata od zespołu Kamp! Pod nazwą Salt Wave Sessions opublikowane zostały nagrania do trzech utworów trio, które zrealizowano latem tego roku na platformie zacumowanej w Zatoce Puckiej. Już teraz zobaczyć możecie klipy do utworów: „Denali Denali”, „International Landscapes” oraz „Play Me Dirty”.

Nowym wydawnictwem niedługo pochwali się Buck Meek – gitarzysta Big Thief. W oczekiwaniu na styczniową premierę możemy posłuchać dwóch utworów pochodzących z albumu. W ubiegłym miesiącu ukazało się „Second Sight” a teraz muzyk podzielił się urzekającym, folkowym kawałkiem pt. „Pareidolia”. Krążek „Two Saviours” ukaże się 15 stycznia.

Tame Impala świętuje 10. rocznicę wydania swojego debiutanckiego albumu „Innerspeaker” i z tej okazji wydaje nowy, poczwórny zestaw longpleyów. Reedycja zawierać będzie nowe remixy piosenek „Alter Ego” i „Runway, Houses, City, Clouds”, a także utwory instrumentalne, dema i niewydane wcześniej poboczne nagranie „Wave House Live Jam”. Premiera w marcu 2021.

Skoro mowa o remixach, to w tym tygodniu pojawiła się ciekawa wersja utworu „One More Second” Matta Berningera w wykonaniu Future Islands. Oryginalny kawałek pojawił się na solowym debiucie frontmana The National „Serpentine Prison”.

Szykujący się do wydania nowego albumu Foo Fighters wystąpili niedawno u Stephena Colberta wykonując „Shame Shame”, singiel promujący wydawnictwo. Ciekawostką jest to, że do chórzystek wspomagających Dave’a Grohla na scenie dołączyła jest córka – Violet, która w styczniu tego roku zrobiła furorę swoją interpretacją „Heart Shaped Box” podczas pierwszego od wielu lat występu dawnych członków Nirvany. Grohl zapytany kiedyś o to co chciałby jeszcze osiągnąć odpowiedział, że marzy mu się jego prywatny Haim, bardzo możliwe, że jest na dobrej drodze do spełnienia tego marzenia. Album „Medicine at Midnight” ukaże się 5 lutego.

Zostając w temacie występów w amerykańskiej telewizji to Car Seat Headrest pojawili się u Jimmy’ego Fallona, choć „pojawili się” to może za dużo powiedziane, zagrali bowiem z sypialni (zapewne należącej do jednego z nich). Wyszło im to całkiem fajnie zważając na mało profesjonalne warunki, a utworem, którym wykonali jest „Can’t Cool Me Down” z wydanego na początku tego roku albumu „Making a Door Less Open”.

Pewnie tak jak my, czekacie na nowości od Kendricka Lamara. Na razie jakieś informacje i plotki przebijają się do fanów, ale oficjalnych potwierdzeń brak. Co nie oznacza, że nie możemy pomarzyć. Tym bardziej, że według MixedByAli, czyli jednego ze współpracowników rapera, Lamar ma nagranego materiału (i to tylko tego dobrego) na około sześć nowych albumów. Informacja ta padła w podcaście The ETCs with Kevin Durant, którego to odcinek w całości możecie posłuchać m.in. na Spotify.

Szał na zapowiedzi wydawnictw koncertowych trwa. Tym razem jednak nieco inaczej podchodzą do tego The Postal Service, których koncertowy film z 2014 roku zostanie zaprezentowany jako wydawnictwo o nazwie „Everything Will Change”. Do wysłuchania dostępne będzie od 4 grudnia w serwisach streamingowych. Dodajmy, że jedyny album grupy, „Give Up”, wydano w 2003 roku.

Również Nils Frahm intensywnie myślał o zaprezentowaniu swoich umiejętności w lajwie, który dane nam będzie poznać już 3 grudnia – to właśnie wtedy dostaniemy film „Tripping With Nils Frahm” dokumentujący poczynania muzyka na trasie promującej album „All Melody” z 2018 roku.

W drodze jest też kolejny koncertowy album Davida Bowie„No Trendy Réchauffé (Live Birmingham 95)”. Materiał został zarejestrowany w National Exhibition Centre w Birmingham w 1995 roku, ale dopiero teraz ujrzy światło dzienne, a wraz z nim druga wersja singlowego „Hallo Spaceboy”.

The Avalanches nigdy nie rozpieszczali swoich fanów częstotliwością wydawanych albumów. Po wydanym w 2001 roku „Since I Left You” na następcę kazali nam czekać aż 15 lat! Tym razem zlitowali się nad nami i ogłosili, że 4 lata po wydaniu „Wildflower” ukaże się ich nowy krążek. Jakby sama ta wiadomość nie była wystarczająco ekscytująca okazuje się, że wydawnictwo ma długą i różnorodną listę gości, taką, której nie powstydziłby się Damon Albarn z Gorillaz. Na „We Will Always Love You” usłyszymy m. in. Kurta Vile’a, Micka Jonesa, MGMT, Johnny’ego Marra, Neneh Cherry czy Jamiego xx. Album ukaże się 11 grudnia.

A już w przyszły piątek, 27 listopada, do sklepów i księgarń trafi pozycja, o której pisaliśmy jakiś czas temu. „30 lat polskiej sceny techno” to ponad 700-stronicowa kompleksowa antologia stworzona przez Artura Wojtczaka, Łukasza Krajewskiego i Radosława Tereszczuka, a wsparta dzięki modelowi crowdfundingowemu w początkach tego roku. Jeśli nie byliście jedną z osób, która dołożyła się do powstania tego dzieła, zachęcamy do zakupu. Niech jesień będzie przyjemniejsza chociaż czytelniczo.

Sekcja teledyskowa w tym tygodniu równie obfita, co ostatnio. Tym razem na naszą weekendową playlistę trafili:
Sigur Rós „Stendur æva”
Aluna & Kaytranada„The Recipe” (feat. Rema)
Mariah Carey„Underneath the Stars”
Yves Tumor„Kerosene!” (feat. Diana Gordon)
Seth Bogart „Boys Who Don’t Wanna Be Boys” (feat. U.S. Girls)
Perfume Genius „Nothing At All” (Live at the Palace Theatre)
Peja/Slums Attack „Cash Flow”
Run The Jewels „No Save Point”
Ariana Grande „34+35”
Erith x Marcel Borowiec „Familiar” (Agnes Obel cover)
Danny Brown„Savage Nomad”
Miley Cyrus „Prisoner” (feat. Dua Lipa)

A w ostatni weekend swoje miejsce miał Adult Swim Festival, czyli komediowo-muzyczna impreza realizowana przez kanał Adult Swim właśnie. W internecie pojawiła się masa nagrań prezentujących całe sety artystów występujących podczas tego wydarzenia, jak i te pojedyncze strzały. Do tych drugich należy choćby wspólne wystąpienie Thundercata z… Arianą Grande, którzy zaprezentowali jeden z najbardziej rozpoznawalnych kawałków muzyka – „Them Changes”. Sprawdźcie całą masę muzycznego dobra, którą w piątek i sobotę zaprezentowali również: Kamasi Washsington, Kaytranada, Loraine James, Robyn, Tanukichan, DAWN, Baths czy zespół Mastodon.


Nie ma więcej wpisów