Nie o wszystkim najciekawszym udaje się informować od razu – okołomuzyczne nowinki, plotki i przecieki, świeże premiery singli oraz zapowiedzi wydawnictw zdarzają się umykać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej odnaleźć się w newsowym kalejdoskopie, mamy odpowiednie rozwiązanie. W naszym podsumowaniu podpowiadamy, co było słychać w ciągu ostatniego tygodnia…

Ostatni piątek miesiąca przynosi nam masę nowości. Jeśli brakuje wam nowej muzyki w początku 2021 roku, sięgnijcie po wydawnictwa, za które odpowiedzialni są: Madlib & Four Tet („Sound Ancestors”), Baio („Dead Hand Control”), Weezer („OK Human”), Goat Girl („On All Fours”), Arlo Parks („Collapsed In Sunbeams”), SPOIWO („Martial Hearts”), Clap Your Hands Say Yeah („New Fragility”), Steven Wilson („The Future Bites”), The Notwist („Vertigo Days”), Puma Blue („In Praise of Shadows”), Nahawa Doumbia („Kanawa”), Celeste („Not Your Muse”), Martin Gore („The Third Chimpanzee” EP), Anna B Savage („A Common Turn”) oraz The Body („I’ve Seen All I Need to See”).

Coś się kończy, coś się zaczyna. Zaczął się nowy rok, zakończyła się współpraca Jankowiaka i Piernikowskiego, których znaliśmy jako duet Syny. Było to spore zaskoczenie, jednak w poście z poprzedniego weekendu panowie ogłaszają koniec, jednak podpowiadają również, żeby wyglądać w przyszłość. Będziemy czekać.

W tym roku pojawią się nowe nagrania od Gallanta. Po wydaniu dwóch albumów muzyk opuścił Warner Records, jednak nie przestał działać w obrębie R&B i neo soulu. W tym roku pojawi się jego EP-ka – „Neptune”, a jej zwiastunem jest kawałek „Comeback”, będący jednocześnie rozpoczęciem nowego twórczego rozdziału.

The Killers zapowiadali swój kolejny album na chwilę po wydaniu „Imploding the Mirage”, jednak na razie tajemniczego „A List” – bo najpewniej tak będzie nazywać się siódmy album grupy – nie dostaliśmy. A jednak coś się dzieje, bo grupa opublikowała właśnie nowy utwór, „C’est La Vie”, który jednak jest bonusem do zeszłorocznej płyty.

W 2019 ukazał się debiutancki album Clairo, od tego czasu wokalistka zaprezentowała jeszcze dwa utwory swojego bandu Shelly, a teraz czekamy na więcej. Być może jakimś zwiastunem drugiej płyty artystki jest „Just For Today” – kompozycja, której fragment możemy usłyszeć w jej nowym poście instagramowym. Clairo opublikowała również kilka słów na temat swojego zdrowia i samopoczucia.

„Not sure about you, but my mental health has taken a major dip since quarantine started… At times I feel like I’ve never felt worse. New medication, hotlines, and one scheduled appointment with a psychiatrist later and I’m feeling more like myself again.”

Do supergrupy R+R=NOW należy masa instrumentalistów i artystów: Terrace Martin, Robert Glasper, Derrick Hodge, Taylor McFerrin, Justin Tyson oraz Christian Scott aTunde Adjuah. To właśnie z ich połączonych mocy powstał w 2018 roku krążek „Collagically Speaking”. Teraz grupa postanawia o sobie przypomnieć materiałem koncertowym, który zostanie wydany 12 lutego. Jeśli nie mieliście okazji zapoznać się ze studyjną wersją tych numerów, polecamy ich wysłuchanie, a następnie sięgnięcie po „R+R=NOW LIVE”, na którym znajdzie się również niepublikowany wcześniej kawałek „Perspectives/Postpartum” oraz „How Much A Dollar Cost” z muzycznego dorobku Kendricka Lamara.

A już w przyszłym tygodniu, 5 lutego, będziemy mogli wysłuchać drugiego studyjnego albumu Kwiatu Jabłoni. Tymczasem Kasia i Jacek Sienkiewiczowie zaprezentowali nowy singiel wraz z teledyskiem – oto „Buka”.

Szybkie newsy:
» King Krule nagrał cover ikonicznej ballady „Imagine” Johna Lennona. Nagranie opatrzył dopiskiem: Recorded in sweat, last summer, for a friend.
» Grimes puszcza do fanów oko, zapowiadając szybki powrót z nowym wydawnictwem.
» Dyrygentka Marta Gardolińska została pierwszą Polką (i pierwszą kobietą) na prestiżowym stanowisku dyrektora muzycznego francuskiej opery.
» Octo Octa rusza w lutym ze specjalnym pięciodniowym kursem muzycznym będącym częścią projektu IO Music Academy.
» Patrick Russell spędzi 24 godziny na DJ-ce. Wydarzenie to rozpocznie się 13 lutego i będzie prowadzone z The Bunker New York.
» w piątek 29 stycznia poznaliśmy zwycięzców na najlepsze okładki albumów w ramach Cover awArts 2020 – wśród nich m.in. PRO8L3M, Quebonafide czy Artur Rojek.
» Białostocki mural Music is Everything festiwalu Up To Date uległ zniszczeniu.

Blake Mills
ma wiele wcieleń i wygląda na to, że dostaniemy w tym roku kolejne z nich. Artysta współpracował bowiem przez ponad dwa lata z basistą Pino Palladino nad wspólnym albumem „Notes With Attachments”. Początkowe szkice i niezobowiązujące kontakty przerodziły się w osiem kompozycji, z których poznaliśmy „Just Wrong”. Premiera całości 12 marca.

FKA twigs zapowiada coś nowego i bardzo nas to cieszy. Wraz z londyńskim raperem Headie One i producentem Fred again.. stworzyli kawałek „Don’t Judge Me”, jednak mamy nadzieję, że to nie koniec nowości od artystki. Jeszcze w październiku Twigs stwierdziła, że zebrała materiał na cały album, następcę wydanego w 2019 roku „MAGDALENE”.

serpentwithfeet, artysta pojawiający się tu i ówdzie (współpracował m. in. z Brockhampton i Ty Dolla $ign), ale przede wszystkim tworzący solo, zapowiedział swój drugi album. „Deacon” ujrzy światło dzienne 26 marca, a singlem promującym płytę został „Fellowship”, balladowy r&b wyprodukowany przez Samphę i Lila Silvę, Stan rzeczy pozostaje niezmienny: serpentwithfeet to ciągle jeden z najciekawszych wokali gatunku, a Sampha UK bass (stanowiący tło kompozycji) w zwiewnej formie umie podać jak mało kto.

Muzyczna uczta? Tak można powiedzieć, czytając informacje o nowym albumie Xiu Xiu. Na złożonym z duetów „OH NO” pojawią się m.in. Sharon Van Etten, Chelsea Wolfe, Alice Bag, Owen Pallett, Twin Shadow, Drab Majesty, Shearwater czy członkowie zespołu Deerhoof. Pierwszym zwiastunem tego, co dostaniemy 26 marca, jest utwór „Bottle of Rum” z gościnnym udziałem Liz Harris z Grouper.

Tego samego dnia Tune Yards wydadzą „sketchy” – swój piąty studyjny album. Garbus i Brenner wyjawili, że tym razem inspiracją okazały się książki „Beastie Boys Book” oraz stworzona przez Questlove „Creative Quest”. Na jedenastoutworowym krążku znalazł się również numer „hold yourself.”, do którego powstał animowany teledysk.

Z nowym albumem powraca również Ben Howard. „Collections From the Whiteout” zapowiedziany jest, podobnie jak płyta bohatera akapitu wyżej, na 26 marca. Po materiale można się chyba spodziewać nieco pogodniejszego brzmienia, niż te z poprzednich albumów, tak przynajmniej wskazuje singiel „What a Day”. To jednak dalej bardzo bogaty brzmieniowo songwriting, tym razem opatrzony w dodatku świetnym, choć trochę przerażającym teledyskiem.

Nawet stara SOPHIE brzmi jak futurystyczna SOPHIE. Dowodem jest utwór „Unisil”, wydany jako b-side niedawnego remiksu „Bipp”. Co jednak najciekawsze, kompozycja pochodzi jeszcze z ery prac nad płytą „Product”, a więc sprzed co najmniej pięciu lat. Cóż, takie sytuacje najlepiej pokazują, kto w muzyce naprawdę myśli przyszłościowo i odkrywa nowe horyzonty.

Strefa teledyskowa w tym tygodniu również ciekawa:
Arca„Madre” (feat. Oliver Coates)
Half Waif„Orange Blossoms”
Yuno„Somebody”
Arlo Parks„Home”
King Gizzard & The Lizard Wizard „O.N.E.”
Julia Stone„We All Have” (feat. Matt Berninger)
Agata Gołemberska„Uda się”
Royal Blood „Typhoons”
IDLES„Carcinogenic” (Live for Independent Venue Week)
Bartees Strange„Boomer” (live at Late Night With Seth Meyers)
Adrianne Lenker „anything” (live at The Late Show With Stephen Colbert)
Death Cab for Cutie„Waterfalls” (live at Jimmy Kimmel Live!)

Nikt tak naprawdę nie wie, jak będzie wyglądać tegoroczny rok – również pod względem festiwali i koncertów. Co prawda planowane już są pewne wydarzenia na drugą połowę roku, jednak na obecną chwilę nie ma pewności do ich realizacji. Jak pisaliśmy ostatnio, jeden z największych festiwali w Europie, Glastonbury, odwołał tegoroczną edycję. Podobnie stało się z planowaną na kwiecień Coachellą. Również nasza krajowa scena festiwalowa zaczyna informować wielbicieli muzyki o swoich planach – na początku ostatniego tygodnia Instytut Festival przekazał informację o odwołaniu czerwcowej imprezy.

Stacja FX wyemituje 5 lutego materiał o Britney Spears. I to nie byle jaki, bo dokument The New York Times będący podróżą po życiu artystki – od jej wielkich wzlotów aż po ostatnie lata problemów ze zdrowiem psychicznym i walką o wolność i możliwość decydowania o sobie. „Framing Britney Spears” dostępne będzie również na platformie Hulu, jednak nic nie wiadomo na razie o dostępie w serwisach dostępnych w naszym kraju.

Nie ma więcej wpisów