Nie o wszystkim najciekawszym udaje się informować od razu – okołomuzyczne nowinki, plotki i przecieki, świeże premiery singli oraz zapowiedzi wydawnictw zdarzają się umykać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej odnaleźć się w newsowym kalejdoskopie, mamy odpowiednie rozwiązanie. W naszym podsumowaniu podpowiadamy, co było słychać w ciągu ostatniego tygodnia…

Pierwszy tydzień marca to w miarę słoneczna pogoda, trochę wytchnienia i… nowe albumy na naszej playliście. Wydali je: of Montreal („I Feel Safe With You, Trash”), Kings of Leon („When You See Yourself”), Arab Strap („As Days Get Dark”), Tigers Jaw („I Won’t Care How You Remember Me”), Photay („On Hold”), Jane Weaver („Flock”), Silk Sonic („An Evening with Silk Sonic”), A Day To Remember („You’re Welcome”), Zara Larsson („Poster Girl”), Teenage Fanclub („Endless Arcade”) oraz IAN SWEET („Show Me How You Disappear”). Ponadto The Vaccines zapodali swoją nową EP-kę („Cosy Karaoke, Vol. 1”) niezapowiedziane EP-ki wydali też Drake („Scary Hours 2”) oraz Lapalux („Total Reality, Total Chaos”), Denzel Curry & Kenny Beats podzielili się remixami swojego wspólnego albumu („UNLOCKED 1.5”) a festiwal Unsound wydał swoją dźwiękową kompilację („Intermission”).

Można udawać zaskoczenie na wieść o współpracy Andersona .Paaka i Bruno Marsa, znacznie lepiej jednak przyjrzeć się ich karierom i muzycznemu rozwojowi, żeby zauważyć, że taki ruch jest całkiem sensowny. Zwrot Marsa w stronę pełnokrwistego funku i trzymanie się .Paaka w soulowo-funkowej stylistyce być może jakoś przedwcześnie zwiastowały powstanie Silk Sonic, bo właśnie tak został nazwany wspólny projekt znanych artystów. „Leave the Door Open”, czyli zapowiedź wydanej właśnie płyty „An Evening With Silk Sonic”, to nieskrępowany wspólny soulowy jam, którego można słuchać na zapętleniu beż żadnych zastrzeżeń.

Lilly Hates Roses jakiś czas temu ogłosili zakończenie działania pod tym szyldem. Polski duet oznajmił, że folkowa formuła się dla nich wyczerpała, a nowości, nad którymi pracują, brzmią już zupełnie inaczej i stąd decyzja o zmianie nazwy. Kamil Durski i Katarzyna Golomska to teraz ATLVNTA, a ich pierwszym singlem jest „Umrzesz tak jak ja”. Rzeczywiście, daleko mu do poprzedniej twórczości duetu, jest znacznie bardziej popowo i elektronicznie, w mocy jednak pozostał tekst, w zwrotkach melorecytowany, a w refrenach i przedrefrenach melodyjnie wyśpiewany. Kompozycja szybko uzależnia i uwodzi zwiewną strukturą. Z tego może w przyszłości wyjść coś naprawdę dobrego.

Jeśli ktoś zna i lubi twórczość Better Person albo TOPS, z pewnością powinien przyjrzeć się (a najlepiej przysłuchać) nowemu singlowi Johna Moodsa. To pseudonim Jonathana Jarzyny, członka zespołu Fenster, który solowo zadebiutował w 2018 roku albumem „The Essential John Moods”. Teraz szykuje się do wydania płyty „So Sweet So Nice”, która ujrzy światło dzienne jako dwie EP-ki. „So Sweet” ukaże się już 16 kwietnia (a „So Nice” 6 sierpnia) i to właśnie z niej pochodzi singiel „So Sweet So Nice”. Nagrany w Paryżu teledysk świetnie koresponduje z lekkim i romantycznym sophisti-popowym brzmieniem utworu. Materiał ukaże się nakładem Arbutus Records oraz Mansions and Millions.

Death Songbook to nazwa niecodziennego projektu w centrum którego uplasował się Brett Anderson z Suede.  Nazwa pochodzi od piosenek o śmierci, śmierci miłości, samotności i niepokoju, a zaśpiewał je frontman Suede (znany z bycia romantykiem) we współpracy z dyrygentem Charlesem Hazlewood i Paraorchestra, czyli orkiestrą którą tworzą muzycy, z których każdy ma jakąś niepełnosprawność. Piosenki pochodzą m.in. z repertuaru Suede, Echo and the Bunnymen i Skeeter Davis. Koncert wyemituje walijskie BBC w ten weekend, a w sieci dostępny jest już przejmujący cover „Holes” Mercury Rev wykonany przez Andersona  i Nadine Shah.

W 2019 Cedric Bixler-Zavala zapowiedział powrót Mars Volty, a konkretnie powrót do wspólnego tworzenia z Omarem Rodriguez-Lopez, ale jeśli do współpracy doszło to o jej wynikach nic nikomu nie wiadomo. Tymczasem duet ogłosił wydanie całej dotychczasowej dyskografii w formie 18 albumów. W skład wydawnictwa wejdzie również nie wydany do tej pory materiał z czasów ich debiutu i książeczka ze zdjęciami. Wydawnictwo zatytułowane „La Realidad de los Sueños” ukaże się jedynie w 5 tys. egzemplarzy a nagrania będą wytłoczone na 180-gramowych czarnych winylach i będą zapakowane w specjalne pudełka.

Pozostając w temacie specjalnych wydawnictw The Who ogłaszają luksusową edycję ich trzeciego albumu o bardzo znaczącym tytule – „The Who Sell Out”. Krążek był jednym z pierwszych concept albumów w historii rocka, a jego rozszerzona wersja będzie zawierać aż 112 kawałków umieszczonych na pięciu płytach CD oraz kilka winylowych singli. W tym wszystkim będzie 46 nigdy nie wydanych utworów z czego 14 to wersje demo piosenek Peta Townshenda. Wierni fani The Who będą potrzebowali sporo czasu żeby tego wszystkiego przesłuchać!

O „This Is Where We Fall”, czyli projekcie muzyczno-komiksowym, w którym udział bierze Mitski pisaliśmy już parę miesięcy temu. Aby cieszyć się w pełni powieścią graficzną wydawnictwa Z2 Comics artystka nagrała soundtrack, a jednym z utworów na nim się znajdującym jest „The Baddy Man”. Wizualno-dźwiękowa całość zostanie wydana 5 maja, a według uzyskanych informacji, OST nie znajdziemy nigdzie w serwisach streamingowych. Możecie je zamówić tutaj.

Wiedzieliśmy już, że Rostam przymierza się do wydania swojego drugiego solowego albumu, usłyszeliśmy też utwory „Unfold You” i „These Kids We Knew”. W tym tygodniu dotarły do nas kolejne newsy: krążek zwie się „Changephobia”, pojawi się 4 czerwca, będzie zawierać jedenaście kawałków, a kolejnym znanym jest „4Runner”.

Każdy chciałby wydać taką reedycję swojego albumu, Sharon Van Etten ogłosiła ponowne wydanie albumu „epic”, który oryginalnie ukazał się w 2010 i był przełomowym momentem w jej karierze. Reedycja będzie specjalna ponieważ oprócz oryginalnego krążka ukaże się również drugi zawierający covery tych samych utworów, a nowe wersje nagrali m.in. Fiona Apple, Big Red Machine i Courtney Barnett. Van Etten powiedziała, że ten album był punktem zwrotnym w jej karierze, momentem w którym przeszła od grania solo do posiadania prawdziwego zespołu a na jej występach zaczęła pojawiać się publiczność. Płycie towarzyszyć będzie koncert, na którym artystka zagrała piosenki z „epic” a dochody ze streamu pójdą na wsparcie klubu Zebulon w Los Angeles gdzie ten występ się odbył. Krążek ukaże się 16 kwietnia w serwisach streamingowych, a w formie fizycznej 11 czerwca. Dostępny jest już cover „A Crime” w wykonaniu Big Red Machine.

Artyści budzą się na wiosnę i jak to zwykle o tej porze roku bywa hurtowo zapowiadają nowe wydawnictwa. W ciągu kilku najbliższych tygodni będzie mieć wysyp singli. I tak na dobry początek po kilku latach milczenia olsztyński zespół The Lollipops zapowiada nowy singiel. Utwór powstał z okazji przypadającej w tym roku 10. rocznicy wydania albumu „Hold!”. Trzeba przyznać – czas leci, ale jeśli nowy singiel ma zwiastować powrót zespołu do regularnego nagrywania, to warto jeszcze chwile poczekać. Premiera „Shades” 21 marca.

Nowości można się spodziewać także od Godspeed You! Black Emperor. Zespół zapowiedział nowy album, który wyprodukuje Jace Lasek. Kontynuacja Luciferian Towers z 2017 roku ukaże się 2 kwietnia w luksusowym opakowaniu i 10-calowej wersji winylowej. Co ciekawe zapowiedzi nowej płyty towarzyszy obszerny manifest, w którym grupa wzywa m.in. do zniesienia więzień, policji i imperializmu.

Po pięciu latach przerwy z nowym materiałem powróci też Islands. Nick Thorburn twierdzi, że w 2016 roku postanowił po cichu zakończyć działalność Islands i wycofać się z muzyki bez oficjalnego publicznego ogłoszenia. „Wydawało się, że to idealny moment, aby założyć czapkę i zamknąć krąg”. Kiedy jednak zaczął pisać piosenki z przeznaczeniem dla innych muzyków, ostatecznie zaowocowało to nowym materiałem na nowy album Islands. Krążek „Islomania” ukaże się 11 czerwca za pośrednictwem ich nowej wytwórni, Royal Mountain Records . Pierwszy singiel z albumu nosi tytuł „(We Like To) Do It With the Lights On” i pojawia się wraz z nowym teledyskiem wyreżyserowanym przez Tima Nackashiego .

Trochę zastanawiają nas takie zapowiedzi, ale skoro to Jessie Ware, to dlaczego mielibyśmy się nie cieszyć. Na początek przyszłego roku artystka zaplanowała premierę swojego piątego krążka. Na razie nie wiadomo jeszcze niczego szczególnego (tym bardziej, że pół roku temu ukazał się jej ostatni), jednak podobno nie będzie on tak zakorzeniony w disco, jak „What’s Your Pleasure?”. Na zachętę nowy utwór i nowy teledysk do singla „Remember Where You Are”.

Ben Howard wydał kolejne dwa utwory ze swojego albumu „Collections From The Whiteout” – „Far Out” i „Follies Fixture”. Do premiery albumu coraz bliżej – płyta ukaże się 26 marca. A jakby tego było mało zapowiada dwa jesienne koncerty w Londynie. Optymistyczna wersja wydarzeń zakłada, że pod koniec sierpnia w Wielkiej Brytanii odbędą się pierwsze festiwale. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to 118 i 19 września fani Bena będą mogli zobaczyć go na żywo w Royal Festival Hall.

Rok 2014 to zupełnie inne czasy. I choć nie wiemy, czy chcielibyśmy do nich powrócić (pewnie nie), to możemy chociaż sprawdzić, jak w tym czasie brzmiał Kevin Drew, głównodowodzący Broken Social Scene. Ostatniego dnia lutego muzyk opublikował nieznane dotąd, urocze „How’s It Going?”. Naprawdę polecamy.

Japanese Breakfast wreszcie zaprezentuje fanom „Jubilee”, swój trzeci solowy krążek. I od razu dostajemy breaking news, że będzie to album nie o smutku i żałości, a o radości. 10-utworowe wydawnictwo pojawi się 4 czerwca za sprawą Dead Oceans. Posłuchajcie i obejrzyjcie „Be Sweet”.

Cały czas czekamy na nowy album NoName, który ma pojawić się w tym roku. „Factory Baby”, bo taką nazwę będzie mieć krążek, będzie następcą wydanego w 2018 roku „Room 25”. Na razie jedyne co dostajemy to utwór „Rainforest”, który trwa niecałe 3 minuty. Czekamy na więcej.

Klaudia Szafrańska, znana z zespołu XXANAXX, postanowiła rozpocząć działalność solową, a pierwszym tego zwiastunem jest kawałek „Intro”. Współautorem kompozycji jest Mikołaj Trybulec z Linii Nocnej.

Oficjalnie wiemy już, że coraz śmielej zapowiadany krążek „S3” zespołu Sonar ukaże się 23 kwietnia. Można go nabyć w przedsprzedaży.

Charli XCX, the 1975, No Rome. Brzmi ekscytująco? To sprawdźcie pierwszy wspólny kawałek, który wynikł z połączenia tych artystów. W informacjach o tej współpracy pojawia się słowo supergrupa, bardzo więc możliwe, że „Spinning” nie jest jedyną rzeczą, jaka zostanie zaprezentowana w najbliższym czasie.

Sekcja szybkich newsów powraca, albowiem wiele jest spraw, które nie zaprzątają nam głów, a jednak są na tyle… interesujące, że można o nich wspomnieć:
» Holly Humberstone potwierdza współpracę z Mattym Healy i wspólnie piszą piosenki na nową EP-kę wokalistki.
» W BBC Radio 1 zaprezentowano Tribute Mix Daft Punk, czyli 30-minutowy miks Jamesa Connolly’ego (aka Dance System) – jego zapis możecie znaleźć na Mixcloudzie.
» Nie wiemy jak do tego doszło i poc o to wszystko, ale Tommy Cash i firma Adidas wydają razem metrowe trampki.
» Na festiwalu SXSW pojawi się nie tylko film stworzony przez Charli XCX, ale również dokument „Disintegration Loops” o sławnym albumie Williama Basinskiego.
» Ze Spotify zniknęła duża część K-popu, a to z racji końca umowy z dystrybutorem utworów, i na razie nie wiemy czy muzyka wróci do streamingu.
» Od paru lat Maroon 5 niszczy to, czego się dotknie, a że dotyka się muzyki popularnej, to… no cóż. „Beautiful Mistakes” to jeden z bardziej nijakich utworów, jakie słyszeliśmy w tym roku i pewnie zostanie tak na długo. Jego popularność może podbić gościnny wers Megan Thee Stallion, jednak nawet dla niego nie radzimy wam go słuchać.

W tym tygodniu parę ciekawych teledysków przedstawili nam:
Brodka„Game Change”
Fisz Emade Tworzywo„1,5 metra”
Future Islands„Glada”
Hildegard„Jour 2”
Cujo Moon„Watch Your Shine”
St. Vincent„Pay Your Way In Pain”
Chance The Rapper „The Heart & The Tounge”
SZA„Good Days”
Small Black„The Bridge”
Pom Pom Squad„LUX”
Max Bravura„Myśliwi
AFI„Looking Tragic”
People Club„Take Me Home”

Zbliża się sezon letnich festiwali i każdy zadaje sobie to samo pytanie: czy jakikolwiek festiwal się odbędzie? Primavera Sound, która miała odbyć się na początku czerwca właśnie została odwołana. Jako powód organizatorzy podają zbyt dużą niepewność co do tego czy prawo pozwoli na organizowanie takich imprez w tym roku. W czerwcu na pocieszenie dostaniemy przyszłoroczny line -up. Organizatorzy Open’er Festival za to wciąż obstają przy tym, że festiwal się odbędzie, mimo że Thom Yorke odwołał całą swoją trasę, a więc również występ w Gdynii. Trzymamy kciuki aby plan się powiódł i aby tysiące fanów dobrej muzyki mogły się spotkać na lotnisku Kosakowo.

Tymczasem na stronie Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu ukazały się wytyczne dotyczące organizacji imprez kulturalnych. W samym tekście pojawiają się pewne przesłanki do tego, aby wierzyć, że już niedługo możemy liczyć na powrót większej liczby wydarzeń kulturalnych. Oby?

Nie ma więcej wpisów