Nie o wszystkim najciekawszym udaje się informować od razu – okołomuzyczne nowinki, plotki i przecieki, świeże premiery singli oraz zapowiedzi wydawnictw zdarzają się umykać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej odnaleźć się w newsowym kalejdoskopie, mamy odpowiednie rozwiązanie. W naszym podsumowaniu podpowiadamy, co było słychać w ciągu ostatniego tygodnia. Albo dwóch…

Kwiecień – i tak, to już kwiecień! – rozpoczęliśmy słuchając tych artystów: Iglooghost („Lei Line Eon”), Demi Lovato („Dancing With the Devil: the Art of Starting Over”), Ecco2K („PXE”), Godspeed You! Black Emperor („G_d’s Pee AT STATE’S END!”), PRO8L3M („Fight Club”), Ryley Walker („Course In Fable”), Major Murphy („Access”), The Antlers („Green to Gold”), The Natvral („Tethers”), Dry Cleaning („New Long Leg”), Foxes („Friends in The Corner” EP), Basside („FUCK IT UP EP”), Keane („Live At Largo”).

Z kolei w tym tygodniu ukazały się albumy tych wykonawców: KRÓL („Dziękuję”), BROCKHAMPTON („ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE”), Max Richter („Voices 2”), Small Black („Cheap Dreams”), Marek Konarski („Konarski & Folks”), Hælos („Somnum” EP), Skullcrusher („Storm In Summer” EP), Jordan Rakei („LateNightTales” dj mix), The Orb („Abolition of the Royal Familia [Guillotine Mixes]”).

Łódzką grupę Heima bardzo lubimy (pisaliśmy o singlu „Gdziekolwiek” jeszcze wtedy, gdy zespół działał pod inną nazwą) i dlatego cieszy nas jej najnowszy utwór. Szczególnie, że kompozycja „Luna” zapowiada debiutancki album. Marzycielski indie pop z shoegazowymi wstawkami zwiastuje bardzo ciekawy materiał. No i ten teledysk. Czekamy na ten album.

ATLVNTA (fka Lilly Hates Roses) prezentują drugi singiel – „Anthrax”. Bujający i kojący podkład w stylu lo-fi hip hop beats z wywijającą piruety gitarą świetnie koresponduje z leniwym rapośpiewem, a wszystko ilustruje teledysk z tatuowaniem w real-time. Po tym singlu wszyscy fani sceptycznie podchodzący do zmiany nazwy i brzmienia duetu powinni być spokojni o jedno – to dalej będzie ciekawa i oryginalna muzyka.

Zespół Róża dopiero co debiutuje, ale od razu z ogromnym przytupem. Trio w zeszłym roku wygrało Konkurs Songwriterski im. Roberta Brylewskiego i dzięki temu wyróżnieniu mogło wyprodukować singiel „Oczy”. To świetna podszyta post-punkiem trzyminutowa petarda, w której uwidaczniają się najlepsze cechy wszystkich członków projektu. Bo trzeba dodać, że Róża to w zasadzie supergrupa: zespół stanowią Małgorzata Penkalla (ze swoimi rozmarzonymi dośpiewami i sprytnym tekstem; znana m. in. z Enchanted Hunters i Sorja Morja), Szymon Lechowicz (Sorja Morja, Damiano CZ) i Kamil Hordyniec (m. in. koncertowy skład Perfect Son). Wszyscy też tworzą bądź biorą udział w działaniach kolektywu Polonia Disco. Czyżby szykowała się jedna z najlepszy polskich płyt? Po pierwszym singlu nadzieje są bardzo wybujałe, chociaż oficjalnych informacji o potencjalnym albumie na razie brak.

Kochamy Andy’ego Stotta. A teraz możemy kochać jeszcze bardziej, bo singiel „Hard to Tell” brzmi po prostu nieziemsko. Oddajemy go waszym uszom i tylko uzupełniamy, że premiera albumu „Never the Right Time” już w przyszłym tygodniu.

James Vincent McMorrow wreszcie zdradził nieco więcej, a mianowicie, że planowany na ten rok album będzie nosić tytuł „Grapefruit Season” – i przyznamy, że to bardzo ładna nazwa. Czy zawartość muzyczna krążka też będzie ładna jeszcze nie wiemy, ale możemy spekulować. Po serii kolejnych singli przyszedł czas na jedną z ostatnich premier przed ukazaniem się całości – singiel „Waiting”. Album dostępny będzie 16 czerwca.

Well, that’s… something. Kanadyjczycy z Fucked Up opublikowali parę dni temu 22-minutową kompozycję będącą trzecim aktem wydawnictwa „Year of the Horse”. Do tej pory w ramach inspirowanych chińskimi znakami zodiaku EP-kach doświadczyliśmy roku: psa, świni, szczura, woła, tygrysa, smoka, węża i zająca. W Act Three pojawia się wokalista Damian Abraham, Maegan Brooks Mills, Tuka Mohammed i Matt Berninger.

Fatima Al Qadiri znowu nadaje dla Hyperdub. „Medival Femme” to album, który inspirowany jest klasyczną poezją arabskich kobiet, a w samych kompozycjach ważną rolę odgrywać będą instrumenty takie jak lutnie czy dudy. Premiera krążka odbędzie się 14 maja, a w wersji vinylowej – 23 lipca. Będzie to pierwszy album artystki od czasu wydanego w 2016 roku „Brute”.

Panowie Nicolas Jaar i Dave Harrington znani z raczenia nas wieloma skrajnymi newsami, w końcu postanowili podzielić się ze światem dobrymi newsami. Darkside wydaje nowy album. Latem 2018 roku duet wynajął mały domek w New Jersey, aby stworzyć nowy materiał. Spotkanie po latach zaowocowało 9-utworowym albumem „Spiral”, który ukaże się 23 lipca nakładem Matador Records. I jeśli jakimś cudem jeszcze nie słyszeliście muzycznej zapowiedzi tego krążka, to czas to nadrobić tutaj.

Skoro o powrotach mowa, to come back zalicza także Wavves z nowym singlem „Sinking Feeling”. To pierwszy nowy kawałek z rockowego projektu Nathana Williamsa od czasu „You’re walcome” z 2017 roku i pierwsza nowa piosenka od jego powrotu do składu Fat Possum Records. Nowy utwór Dave Sitek z TV on the Radio. Utwór choć muzyczne wydaje się lekki i pozytywny, to już w warstwie tekstowej nie należy do zbyt optymistycznych. Jak przyznaje Williams: „opowiada o fali depresji, która wciąż powraca. To uczucie zatonięcia, które ciągnie cię w dół i bez względu na to, co robisz i dokąd idziesz, podąża za tobą„. Plany koncertowe Wavves na razie z oczywistych pandemicznych względów zostały anulowane.

Niedawno dowiedzieliśmy się, że zespół Years & Years to od teraz działalność jednoosobowa. Aby podkreślić ten nowy status, Olly Alexander zaprezentował utwór „Starstruck”, który jakoś nie podbił naszych serc. Jak wyszło – oceńcie sami.

Nie zdążyliśmy się jeszcze dostatecznie stęsknić za Róisín Murphy – wszak jej ostatni album wyszedł nieco ponad pół roku temu – a już na 30 kwietnia artystka zapowiedziała „Crooked Machine”, czyli reinterpretację zeszłorocznego longplaya. Za tę odpowiada Crooked Men aka DJ Parrot, a jak zabrzmi całość przekonacie się słuchając kawałka „Assimilation”.

A jeśli szukacie nowych nazwisk i lubujecie się w nieskrępowanej elektronice, to polecamy zwrócić uwagę na Indię Jordan. Brytyjska DJ-ka właśnie zapowiedziała publikację pięcioutworowej EP-ki „Watch Out!” dla Ninja Tune. Wydawnictwo ukaże się 7 maja, a promuje je banger „Only Said Enough”.

Wiekopomna chwila nastała dla fanów My Bloody Valentine. Grupa po raz pierwszy udostępniła swój katalog we serwisach streaminigowych. Teraz możecie budzić się „when you sleep” w zaspanym tramwaju. Na tym nie koniec dobrych wiadomości. Równocześnie MBV przygotowało pełne winylowe reedycje „Isn’t Anything”, „Loveless” i „mbv”, albumom towarzyszyć będzie kompilacja „EP’s 1988-1991  and rare tracks”. A te dobroci już 21 maja.

Panowie z Portico Quartet przedstawiali się nam już wielokrotnie, czasem pod różnymi postaciami. Tym razem znowu zapewne czekają nas zmiany w brzmieniu, ale o tym przekonamy się dopiero 28 maja, kiedy to na streamingi i do nabycia trafi „Terrain”, czyli szóste (nie licząc albumu nagranego jako Portico w 2015 roku) wydawnictwo grupy. Album to według zapewnień Jacka Wyllie poszukiwania i zabawa nową formą narracji, która inspirowana została m.in. nagraniami japońskiej kompozytorki Midori Takada. Przedsmak nowego albumu trwa pięć minut:

Jon Hopkins, który jakiś czas temu podzielił się swoją wersją „Dawn Chorus” Thoma Yorka ogłosił właśnie wydanie EP-ki z czterema coverami, na której oczywiście znajdzie się utwór wokalisty Radiohead. Inni artyści, którzy mieli zaszczyt znaleźć się na krążku to Roger i Brian Eno, Luke Abbott i James Yorkston. Jak można się spodziewać wersje Hopkinsa są subtelnymi, ambientowymi utworami zagranymi na pianinie. 16 kwietnia nakładem Domino EP-ka ukaże się w serwisach streamingowych a fizyczna kopia zostanie wydana 2 lipca.

Skoro już jesteśmy w klimacie nieśpiesznych dźwięków, to do nadrobienia czeka nowy (całkiem niespodziewany) album Nilsa Frahma, którym muzyk postanowił świętować tegoroczny Piano Day. „Graz” to pierwszy studyjny album nagrany w 2009 roku dla Erased Tapes, który z jakichś powodów nigdy nie ujrzał światła dziennego. Album zawiera utwór „Hammers”, zaweirający wokale Petera Brodericka, który Frahm wykonywał na żywo przez lata. Fizyczną kopię albumu będzie można zamawiać od 21 maja, a już teraz posłuchać jej możecie w serwisach streamingowych.

O nowym albumie Nandi Rose znanej szerzej jako Half Waif pisaliśmy jakiś czas temu, przedstawiając przy okazji jego pierwsze muzyczne zapowiedzi. W ostatnim tygodniu wokalistka zaprezentowała kolejny kawałek pod nazwą „Take Away the Ache”.

Parę tygodni temu zespół Yuck ogłosił koniec działalności. Niektórych może ucieszyć jednak fakt, że Max Bloom, były frontman tego brytyjskiego zespołu, zamierza kontynuować działalność solo. Właśnie zapowiedział wydanie „Pedestrian”, następcę wydanego w zeszłym roku debiutu – „Perfume”. Nowy album wyjdzie 18 czerwca dzięki wytwórni Ultimate Blends. Sposród dziesięciu utworów na pierwszy singiel Bloom wybrał utwór tytułowy.

Od czasu wydania w 2019 roku albumu „LEGACY! LEGACY!” Jamila Woods nie próżnuje. I choć nie zapowiedziała żadnego nowego solowego wydawnictwa, to chętnie pojawia się na naszych playlistach za sprawą kolejnych numerów nagranych z innymi muzykami. Pod koniec marca pojawiła się w utworze „Breathe My Name” z nowej EP-ki Petera CottonTale. Parę dni temu udzieliła się wokalnie w uroczym, kojącym singlu producenta oddCouple„Reflections”. Utwór jest zapowiedzią albumu o tym samym tytule, który ma się pojawić jeszcze wiosną. Przypomnijmy, że w zeszłym roku Woods podjęła współpracę z Gabrielem Garzón-Montano czy Brucem Hornsby przy „Bright Star Cast”.

Sufjan Stevens zasłużył na miano jednego z najbardziej produktywnych artystów wszech czasów, w ubiegłym roku wydał fantastyczny album „The Ascension”, a teraz zapowiedział serię pięciu albumów dedykowanych pamięci jego biologicznego ojca. „Convocations” – bo taki jest tytuł całej serii składa się z 5 części: „Meditations” (część pierwsza, która ukazała się 8 kwietnia), „Lamentations”, „Revelations”, „Celebrations”, „Incantations”. Każda z części ma wyrażać inną fazę żałoby, a całość ukaże się w sierpniu w formie pięciu winyli.

Dnia 12 czerwca obchodzić będziemy Record Store Day. Tradycyjnie już wiąże się to z wydawaniem i publikacją przez wytwórnie oraz samych twórców specjalnych kompozycji. Taką zapowiedzieli też panowie z Deftones, którzy mają podzielić się dwoma nowymi remiksami. Te nie znalazły się na wydanej pod koniec zeszłego roku płycie „Black Stallion”, zawierającej reinterpretacje utworów z ich dobrze znanego krążka „White Pony”. Remiksy dotyczą”Digital Bath” od Telefon Tel Aviv oraz „Feiticeira”, za który odpowiada Arca. Brzmi smakowicie.

Czas na szybki przegląd tego, o czym nie da się napisać zbyt dużo, a jest całkiem ważne lub ciekawe:
» W magazynie The Line of Best Fit ukazał się wywiad z Tommym Cashem, który z jednej strony dzieli się przemyśleniami na temat SOPHIE, z drugiej… na temat zakupu konia.
» Tydzień bez wieści o Charli XCX to tydzień stracony. Tym razem artystka zdradziła, że znajduje się w Palm Springs i tworzy muzykę z Tove Lo. Wspólne nagrania określiła jako the best music ever!!!!!.
» Silk Sonic, duet Bruno Marsa i Andersona .Paaka, przedstawił wersję live swojego jedynego dotąd opublikowanego utworu – „Leave The Door Open”.
» Tymczasem wraca Prince. Odnaleziony album mistrza „Welcome 2 America”, nagrany przed dziesięcioma laty, pojawi się do odsłuchu pod koniec lipca tego roku.
» Radiohead dzielą się kolejnymi dobrami. Tym razem otrzymaliśmy zapis koncertowy zespołu z roku 1993, kiedy wszystko było prostsze i fajniejsze.

Berliński duet – Modeselektor zajmuje się ostatnio bardzo ciekawymi rzeczami, ich nowemu mixtapowi „Extended” towarzyszy krótki film „Work” stworzony przez reżysera Krsn Brasko i Tobiasa Staaba. W filmie pojawia się wybitny tancerz – Corey Scott-Gilbert, a obejrzeć go można za pośrednictwem kanału you tube duetu oraz ich facebooka. Trailer robi spore wrażenie, ale tak naprawdę najlepiej oglądałoby się to na dużym ekranie kinowym.

Pozostańmy w temacie filmów. W życiu Kanye’ego nie dzieje się w ostatnich latach najlepiej – zarówno pod względem zawodowym jak i prywatnym. A jednak cała kariera rapera to pasmo niesamowitych wzlotów, dziwacznych upadków i memów. Nic więc dziwnego, że o Ye powstał dokument, który według najnowszych doniesień ma się pojawić na Netflixie. Platforma nabyła go za – nadmieńmy, że kwota ta jest wciąż niepotwierdzona – sumę 30 milionów dolarów od producentów: Coodie & Chike oraz TIME Studios. W samym materiale mają pojawić się niewidziane wcześniej materiały, w tym te dotyczące dwóch dekad twórczości, działalności na polu modowym czy prezydenckim. Pomimo niewypału, jakim okazał się dokument „Framing Britney Spears” musimy powiedzieć, że chyba czekamy.

W ostatnich kilku dniach podbijaliśmy Spotify. Pierwszym podbijaczem okazał się Mata, którego nowy numer „Patoreakcja” odtworzono w ciągu pierwszych pięciu godzin od publikacji ponad 222 tysiące razy. Drugim, chyba poważniejszym, Taco Hemingway, który na początku kwietnia okazał się pierwszym polskim artystą przekraczającym miliard odtworzeń w tym serwisie.

Zebrało się tego po dwóch tygodniach. Oto teledyski, które oglądaliśmy przez ostatnie kilkanaście dni:
Dagadana „Inaczej”
Tierra Whack „Link”
Bill Callahan „Cowboy”
London Grammar „How Does It Feel”
Dry Cleaning „Unsmart Lady”
Cake Pop, Dylan Brady, Ravenna Golden & Lewis Grant„Black Rum”
CHAI „Nobody Knows We Are Fun”
Dinosaur Jr. „Garden”
POND „Pink Lunettes”
Daria Zawiałow + Dawid Podsiadło „Za krótki sen”
Sorry „Twixt us Twain”
Anz „Unravel In The Designated Zone”
Sinead O’Brien„Kid Stuff”
LSDXOXO „Sick Bitch”
Poté„Young Lies” (feat. Damon Albarn)
Yaeji „When In Summer, I Forget About The Winter”
St. Vincent„The Melting Of The Sun”
Doja Cat„Kiss Me More” (feat. SZA)
Roman Wróblewski„Big Hug”
Japanese Breakfast „Posing in Bondage”
Royal Blood„Limbo”
Beak>„Oh know”
Playboi Carti„Sky”

Najnowsze wieści z frontu festiwalowego w naszym kraju nie są zbyt optymistyczne. Organizatorzy Orange Warsaw Festival ogłosili, że festiwalu w tym roku nie będzie, a więc nie zobaczymy na żywo m.in. Tyler, The Creator czy Brockhampton. Również nasi sąsiedzi z Czech zapowiedzieli przeniesienie festiwalu Colours of Ostrava na 2022 rok. Glastonbury odbędzie się za to w formie biletowanego streamu, co zawsze jest chociaż częściowym wynagrodzeniem za brak prawdziwych koncertów. Optymizmem za to napawają wieści zza oceanu, bowiem Bonnaroo ogłosiło fantastyczny line up na początek września – wystąpią tam chociażby Foo Fighters, Run the Jewels, Tame Impala oraz wielu innych świetnych artystów.

A na koniec smutne wieści, co do których nie będziemy się rozpisywać – bo powiedziane zostało już wiele. W ostatnich dniach pożegnaliśmy DMX, legendę lat 90-tych zmieniającego oblicze rapu, oraz innego artystę wielkiego formatu, który przez lata odkrywał siebie na nowo – Krzysztofa Krawczyka.

Nie ma więcej wpisów