JPEGMAFIA / mat. prasowe
JPEGMAFIA w końcu zawita do Polski
Eksperymentalny raper, który nie przestaje bawić się gatunkiem nie odrzucając przy tym wszystkich potencjalnych słuchaczy, zagra na jedynym koncercie w Polsce.
Amerykanin swoją karierę zaczynał pod pseudonimem Devon Hendryx. Posługiwał się też aliasem The Rockwood Escape Plan (niezapomniany cover Call Me Maybe). W 2013 roku wydał album The Ghost~Pop Tape, który stanowi płynne przejście do swojego obecnego wcielenia, czyli JPEGMAFIA. Mariaż wielu gatunków, przywracanie duchów przeszłości, kolażowa struktura, zabawa kontekstami. Było tam wszystko, a to przecież dopiero początek.
Poprzednie dokonania Peggy’ego czerpały z rapu, ale mnogość innych wpływów sprawiała, że nie był to gatunek, który dominował. JPEGMAFIA to już projekt wprost rapowy. Black Ben Carson stawiał na agresywny industrial rap, ale Veteran, absolutny sukces artystyczny, wywindował artystę do statusu jednego z najoryginalniejszych i najodważniejszych twórców gatunku. Połamane eksperymentalne bity, kąśliwe i zaangażowane teksty, nieszablonowe sample, szalone zmiany tempa i przebiegu utworu – wszystko to stawia artystę w jednym rzędzie z Death Grips i Injury Reserve.
Niesamowite jest to, że poziom Veteran został jeszcze przeskoczony. Rok później ukazała się płyta All My Heroes Are Cornballs, w niczym nie odstająca od poprzednika, a dodatkowo zasilająca kolekcję utworów Peggy’ego nieco bardziej piosenkowymi formami (Free the Frail z Heleną Deland jest tutaj świetnym przykładem). Kolejne wydawnictwo, LP!, przyjęło natomiast ciekawy model dystrybucyjny. Z powodu braku praw do niektórych sampli raper wydał album w streamingach jedynie w okrojonej formie, bez kilku utworów, oferując pełne doświadczenie dopiero po zakupie płyty (fizycznie lub cyfrowo). Niezamierzenie stało się to swoistym protestem. Sam materiał zwracał jednak uwagę przede wszystkim zawartością: świetnym doborem sampli, ostrym jak brzytwa przekazem i ukłonami w stronę nieco bardziej wyciszonego rapu i r&b.
Tegoroczne dzieło JPEGMAFIA powstało we współpracy z inną ikoną eksperymentalnego rapu, Dannym Brownem. Duet bardzo wyraźnie dał odbiorcom znać, jakiej muzyki można się po nich spodziewać. Materiał nazwali Scaring the Hoes. To płyta z wysokim stężeniem odwołań do innych dzień popkultury, stanowiąca kolaż sampli, zapożyczeń, świetnej produkcji i potoków myśli. W Kingdom Hearts Key pojawia się sampel z utworu Yakusoku Wa Iranai z anime The Vision of Escaflowne, za to w Garbage Pale Kids fragment reklamy Famicom Sports Collection od Nintendo. A to tylko kilka pierwszych z brzegu przykładów.
Ten materiał z pewnością świetnie wybrzmi na żywo, szczególnie w towarzystwie innych kompozycji JPEGMAFIA, będących już coraz bliżej statusu klasyków. Amerykanin miał się pojawić w Polsce w ramach Soundrive Festival w 2020 roku, ale te plany pokrzyżowała pandemia. Teraz raper będzie miał dla siebie cały klub. Zagra w warszawskiej Progresji 31 maja. Bilety, w cenie 149 PLN, można kupić m.in. tutaj. Wydarzenie organizuje agencja Live Nation.